In een recent persbericht schuift de automobiel- en tweewielerfederatie Febiac de motor en de scooter naar voren als een oplossing voor het mobiliteitsprobleem. "Daarmee kun je tussen de auto's rijden en ben je dus eerder op je bestemming", klinkt het. "Dat betekent dat een motor of een scooter minder lang aan het verkeer deelneemt en dus minder lang brandstof verbrandt. Bovendien is er minder zoekverkeer naar een geschikte parkeerplaats."
...

In een recent persbericht schuift de automobiel- en tweewielerfederatie Febiac de motor en de scooter naar voren als een oplossing voor het mobiliteitsprobleem. "Daarmee kun je tussen de auto's rijden en ben je dus eerder op je bestemming", klinkt het. "Dat betekent dat een motor of een scooter minder lang aan het verkeer deelneemt en dus minder lang brandstof verbrandt. Bovendien is er minder zoekverkeer naar een geschikte parkeerplaats." Wie bovendien kiest voor een elektrische variant, zorgt voor de minste milieu-impact. "E-scooters en e-motors zijn schoner dan bromfietsen en motors die op fossiele brandstoffen rijden", bevestigt Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld). "Ze verkorten niet alleen de files, maar maken ook minder lawaai en zijn beter voor het klimaat en onze gezondheid. Door hun lichtere gewicht en kleinere omvang verbruiken ze ook nog eens minder."Tot nu toe bleef het aantal e-motoren en e-scooters op de Belgische wegen beperkt. Volgens Febiac werden vorig jaar in Vlaanderen 83 elektrische motorfietsen en 2423 elektrische bromfietsen klasse B (die rijden maximaal 45 kilometer per uur) ingeschreven. Dat heeft volgens de federatie vooral te maken met de eerder beperkte actieradius. Die bedraagt doorgaans 100 tot 150 kilometer per laadbeurt. De aankoopprijs van een e-scooter of een e-motor ligt ook hoger dan die van de klassieke variant. "Gemiddeld moet je in een extra budget van 20 tot 25 procent voorzien", weet Christophe Tassenon van Go4electric, een verdeler van duurzame mobiliteitsoplossingen. "Hoeveel je exact meer betaalt, is afhankelijk van de gewenste actieradius en maximumsnelheid. Anderzijds bedragen de onderhoudskosten slechts een kwart in vergelijking met een benzinemodel, ongeacht het aantal gereden kilometers." Om de aankoop van elektrische brom- en motorfietsen te stimuleren, lanceert de Vlaamse overheid op 15 april een nieuwe premie. Van voertuigen die vanaf dan ingeschreven worden, wordt 25 procent van de aankoopprijs terugbetaald. De financiële ruggensteun is gelimiteerd tot 1500 euro voor een elektrische motorfiets en 750 euro voor een elektrische bromfiets klasse B. De bestuurder moet ook een geldig rijbewijs voorleggen. Elke natuurlijke persoon heeft recht op een premie voor een elektrische auto, een elektrische motor én een elektrische brommer klasse B. U vraagt die online aan op Energiesparen.be, uiterlijk drie maanden na de eerste inschrijving bij de DIV. Weet wel dat de nieuwe premie niet geldt voor snelle elektrische fietsen of zogeheten speed pedelecs. Ook bromfietsen klasse A (met snelheden tot 25 kilometer per uur) vallen uit de boot. Elektrische motorfietsen (uitgezonderd klasse B) geven al langer recht op een fiscaal voordeel bij de aankoop via uw personenbelasting. U geniet een belastingvermindering die overeenkomt met 15 procent van de aankoopwaarde - met een maximum van 3010 euro. Volgens het kabinet van Bart Tommelein blijft deze federale gunstmaatregel behouden, naast de nieuwe Vlaamse premie die vanaf 15 april ingevoerd wordt. "Elektrisch rijden levert je nog een ander fiscaal voordeel op", weet Bernard Soens van Verzekeringen.be. "De eenmalige belasting op inverkeerstelling bedraagt 61,50 euro voor e-motoren en e-scooters, terwijl die voor hun niet-elektrische versie varieert tussen 61,50 en 4957 euro - afhankelijk van het vermogen en de leeftijd van het voertuig. Wie elektrisch rijdt, betaalt bovendien geen jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl die voor een klassieke motor vanaf 251 cc 57,02 euro bedraagt." En wat met de verzekering van uw elektrische tweewieler? "Niet alle verzekeraars maken al een onderscheid ten opzichte van bromfietsen en motoren die gebruik maken van fossiele brandstoffen", zegt Soens. "Bij maatschappijen die dat wél doen, kun je rekenen op een gemiddelde korting tussen 10 en 15 procent. Een website als Verzekeringen.be kan je helpen bij je zoektocht." En dan is er nog het verbruik. Een elektrische tweewieler verbruikt drie (e-scooter) of vier à zes (e-motor) kilowattuur per honderd kilometer. "Rekening houdend met een kWh-prijs van 0,25 euro en een laadverlies van zo'n 10 procent, komt dat neer op een kostprijs per honderd kilometer van 0,75 euro (e-scooter) of bijna 1 tot 1,5 euro (e-motor)", zegt Christophe Tassenon van Go4electric. "Dat is vijf keer goedkoper dan een benzinemodel. Als je ook het onderhoud meerekent, dan zijn de cijfers nog spectaculairder."