Nederlandse bank ABN AMRO compenseert klanten die te veel rente betaalden

De Nederlandse bank ABN AMRO gaat klanten compenseren die een te hoge rente hebben betaald op een lening. Daarvoor trekt de bank zowat 250 miljoen euro uit na een akkoord met de Nederlandse Consumentenbond.

Nog dit jaar krijgen de eerste klanten die een lening hadden met variabele rente of een rekening met de mogelijkheid om rood te staan een vergoeding. Ze krijgen volgens de bank tussen de 50 en 1.750 euro per klant.

ABN AMRO volgde met zijn rentes niet genoeg de marktrente. Geschilleninstituut Kifid (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening) oordeelde eerder al dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld. Eerder besliste ook Rabobank al tot compensatie over te gaan.

De compensatieregeling van ABN AMRO betreft de periode vanaf 2008 en geldt ook voor klanten van kredietverlener Alfam en klanten met kredieten van creditcardverstrekker ICS. Die klanten gaat ABN AMRO zelf benaderen. Voor eind volgend jaar verwacht de bank hen allemaal een vergoeding te hebben betaald.

Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond is tevreden dat ABN AMRO zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat gebeurde na een reeks gesprekken tussen beide partijen. ‘Soms waren dat best stevige gesprekken, maar er is een nette regeling uitgekomen.’

ABN AMRO had al eerder 30 miljoen euro opzij gezet voor een eventuele compensatie. De overige 220 miljoen euro boekt het bedrijf in het lopende kwartaal.

Partner Content