Het Zweedse Spotify noteert sinds vorige dinsdag als enige muziekstreamingdienst op de beurs. Zijn Franse concurrent Deezer hield eind 2015 nog een roadshow bij beleggers voor zijn beursintroductie, maar die werd op het laatste moment afgeblazen. Apple Music, Google Play Music en Amazon Music Unlimited maken deel uit van het veel bredere dienstenpakket van de beursgenoteerde technologiebedrijven Apple, Alphabet en Amazon, maar ze noteren niet apart. Voor beleggers die enkel en alleen in streaming willen investeren, is de keuze beperkt.
...

Het Zweedse Spotify noteert sinds vorige dinsdag als enige muziekstreamingdienst op de beurs. Zijn Franse concurrent Deezer hield eind 2015 nog een roadshow bij beleggers voor zijn beursintroductie, maar die werd op het laatste moment afgeblazen. Apple Music, Google Play Music en Amazon Music Unlimited maken deel uit van het veel bredere dienstenpakket van de beursgenoteerde technologiebedrijven Apple, Alphabet en Amazon, maar ze noteren niet apart. Voor beleggers die enkel en alleen in streaming willen investeren, is de keuze beperkt.In ons land is er een veel ruimer aanbod voor wie naar muziek wil luisteren via streaming. De Belgian Entertainment Association (BEA) berichtte onlangs nog dat streaming in 2017 belangrijker is geworden voor de muziekindustrie dan de cd-verkoop. Er worden in ons land niet alleen minder cd's verkocht, er wordt ook minder muziek legaal gedownload. En dat is logisch. Het album Brood voor morgenvroeg van Bart Peeters kost op cd 16,99 euro. In de iTunes Store kost het 9,99 euro. Maar voor die 9,99 euro kunnen muziekliefhebbers ook een maand lang toegang krijgen tot een bibliotheek met miljoenen liedjes. In vergelijking met de prijs voor die massa muziek via streaming lijkt de prijs voor die ene cd of die ene download overdreven. Tenzij de koper het gekochte album nooit beu wordt en het telkens opnieuw afspeelt. Streaming wint aan populariteit. "Ik durf er geen percentages op te kleven, maar Spotify, Apple Music en Deezer zijn de meest gebruikte streamingdiensten in ons land", zegt Pieter Swaelens, de directeur van BEA. Spotify is wereldwijd de onbetwiste leider. Volgens de documenten die Spotify in de aanloop naar de beursgang bij de Amerikaanse toezichthouder SEC heeft ingeleverd, heeft de dienst wereldwijd 159 miljoen actieve gebruikers, onder wie 71 miljoen betalende. Volgens Spotify heeft zijn grootste concurrent, Apple Music, maar half zoveel betalende klanten. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen 41 procent van de markt van de muziekstreaming in handen. Wat maakt Spotify zo populair? Op een nieuwe smartphone is het niet de streamingdienst die al vooraf is geïnstalleerd. Bij de smartphones van Samsung is Google Play Music de standaard, bij de iPhone Apple Music. Wordt Spotify meer gepusht door de grote muziekbonzen? Zowel Spotify als Deezer heeft grote aandeelhouders die verbonden zijn aan de muziekindustrie, met Sony Music Entertainment en Access Industries, de eigenaar van Warner Music. Voor de prijs hoeft de koper het niet te doen. Zo goed als elke dienst vraagt in ons land 9,99 euro per maand voor een individu en 14,99 euro per maand voor gezinnen. Met een gezinsabonnement kunnen tot zes personen die op hetzelfde adres wonen tegelijk naar hun eigen muziek luisteren op verschillende apparaten. Sommige diensten - waaronder Spotify, Deezer en Apple Music - bieden ook een goedkoper studentenabonnement aan voor 4,99 euro per maand.Apple Music-gebruikers kunnen ook een abonnement voor een volledig jaar nemen voor 99 euro. Ze besparen daarmee ongeveer 20 procent, of twee maanden abonnementsgeld. Voor klanten van Base heeft Spotify een streepje voor. Elk mobiel abonnement bij Base geeft recht op een korting van 20 procent op Spotify Premium. De muziekliefhebber betaalt 7,99 euro in plaats van 9,99 euro per maand. Tussen 2012 en 2014 was Deezer gratis inbegrepen bij sommige telecombundels van Proximus. Die samenwerking is vier jaar geleden stopgezet. Telenet heeft nooit een partnerschap gehad met een muziekstreamingdienst. Swaelens: "In Nederland hebben de telecomoperatoren streaming veel meer gepromoot. In België wordt weinig ruchtbaarheid gegeven aan die samenwerkingen." Er is ook een niet-betalende versie van Spotify en Deezer beschikbaar. Muziekliefhebbers kunnen hun muziek daarmee gratis beluisteren, maar enkel in een willekeurige volgorde of in een mix met andere nummers die aansluiten bij hun smaak en onderbroken door advertenties. Met de gratis versie van Spotify en Deezer lukt het niet muziek door luidsprekers van Sonos, Bose of Bang & Olufsen te laten knallen. Het is ook niet mogelijk aan de slimme luidsprekers van Google of Amazon te vragen een plaatje op te leggen. Wie bereid is honderden euro's neer te tellen voor een geluidssysteem, is wellicht ook bereid te betalen voor muziek. Nog een belangrijke troef van de betalende versies van Spotify en Deezer is dat ze ook offline kunnen worden beluisterd. Gebruikers kunnen muziek downloaden, wanneer ze op een wifi-netwerk kunnen en die beluisteren waar en wanneer ze maar willen. Met de niet-betalende versie is het wel mogelijk de gebruiksvriendelijkheid van Spotify en Deezer uit te testen. Ook Google Play Music en Amazon Music Unlimited kunnen dertig dagen lang kosteloos worden uitgeprobeerd, en Apple Music zelfs drie maanden lang. De gebruiker moet wel telkens het nummer van zijn kredietkaart doorgeven. Hij moet het abonnement tijdig stopzetten voor het einde van de testperiode. Maakt het veel verschil of een muziekliefhebber een bibliotheek van meer dan 30 miljoen of 45 miljoen songs ter beschikking heeft? Hij moet ook zijn weg vinden in die grote hoeveelheid muziek. Voor sommige luisteraars maken de speellijsten van Spotify het verschil met andere diensten. Voor artiesten is het ontzettend belangrijk dat ze in de veelbeluisterde speellijsten van Spotify geraken, omdat die een boost kunnen geven aan hun inkomsten.Zowel Spotify als Apple Music ziet de Belgische markt als "laaghangend fruit", zegt Swaelens. Streaming is hier veel minder ingeburgerd dan in de buurlanden. Beide bedrijven hebben onlangs iemand aangeworven om de Belgische markt te bedienen. "Vooral Apple zet zwaar in op lokale Belgische content. Het bedrijf is de sponsor van de Music Industry Awards (MIA's)."Welke streamingdienst het best bij u past, hangt ook af van uw muzieksmaak. Sommige liefhebbers van klassieke muziek zweren bijvoorbeeld bij Qobuz, omdat zijn catalogi beter zouden zijn dan die van andere spelers. In het verleden sloten artiesten tijdelijke exclusiviteitscontracten af met Apple Music of Tidal, zodat ze eerder op die streamingdiensten te beluisteren waren dan elders. Dat kan een beslissende factor zijn voor de fans. Alleen kwam daar veel kritiek van de platenmaatschappijen op. Spotify nam wraak door die artiesten minder te promoten via zijn speellijsten. Nu worden die contracten minder vaak afgesloten.