Vermogensbeheer – Het potentieel van de middenklasse

Comarch Benelux
Comarch Benelux
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

4 juli 2019, 09:29 Bijgewerkt op: 17 november 2021, 14:06

Privileges die vroeger uitsluitend voorbehouden waren voor HNWI’s, zijn sinds kort ook toegankelijk voor reguliere beleggers en bankklanten. Vermogensadvies en vermogensplanning waren de eerste diensten die werden uitgebreid naar deze nieuwe klantengroep.

Waarom? Vermogensadvies was de grootste focus van de laatste aanscherping van de regelgeving op het gebied van beleggersbescherming (MiFID II, RDR) – die leidde tot meer transparantie qua producten en kosten.

Hierdoor zijn veel banken overgestapt van puur productgericht advies naar gestandaardiseerd advies op basis van productpakketten. Deze nieuwe aanpak creëerde de mogelijkheid om beleggingsadvies te geven aan een breder klantenbestand – waaronder de meer welvarende klantengroepen. Deze klanten hebben over het algemeen eenvoudigere beleggingsbehoeften waarvoor een gestandaardiseerd vermogensplanningsmodel voldoende lijkt.

Wat ook bijdraagt aan de enorme toename van vermogensbeheerdiensten is de vooruitgang van de technologie en de groei van niet-financiële spelers. Deze laatste bieden goedkope en geautomatiseerde beleggingen aan en proberen het traditionele portefeuillebeheer na te bootsen met eigen algoritmes.

Het aantal robo-adviseurs op de financiële markt, hun gebruikersvriendelijke diensten en hun lagekostenstrategie stelden hen in staat om een deel van het wereldwijde vermogen te verwerven dat niet in aanmerking komt voor reguliere vermogensbeheerdiensten.

Investeringen en vermogensplanning worden toegankelijker

De groeiende toegankelijkheid van investeringen en de huidige trend van online vermogensplanningsplatforms worden ook gestimuleerd door de veranderende demografie en de nieuwe gewoonten van mensen.

Vandaag gaat men ervan uit dat bank- en beleggingsdiensten reguliere consumentendiensten zijn die eenvoudig te kopen en te beheren zijn, en die transparant en toegankelijk zijn voor iedereen. In de nabije toekomst wordt er verwacht dat commerciële giganten zoals Amazon of Apple zich op de markt zullen begeven.

Het evoluerende banklandschap legt een nog grotere druk op de reguliere bancaire spelers, alsof krimpende marges, verouderde systemen of de versnippering van processen en diensten niet voldoende uitdaging vormden.

Zijn banken klaar voor deze nieuwe welvarende klant en voor de nieuwe distributiemodellen die elke dag aan populariteit winnen? Wat is hun digitale strategie? Hoe zullen zij met eventuele technologiegiganten concurreren?

Vermogensbeheer - Het potentieel van de middenklasse

De democratisering van vermogensbeheer betekent immers niet dat banken zich moeten heroriënteren en volledig moeten inzetten op online platforms met geautomatiseerde advies- of vermogensbeheerdiensten. De technologie moet gebruikt worden om te kunnen automatiseren en de operationele mogelijkheid te bieden om de diensten uit te breiden naar verschillende klantengroepen. Technologie is een van de belangrijkste instrumenten om tegemoet te komen aan de behoeften van de bancaire ‘middenklasse’, hetzij in een volledig digitale modus, hetzij hybride, waarbij de menselijke dimensie wordt gecombineerd met een online aanbod.

Auteur: Anna Sacha, Business Consultant bij Comarch Benelux
Auteur: Anna Sacha, Business Consultant bij Comarch Benelux