Vorige week donderdag gingen de traditionele winterkoopjes van start. Veel winkels deden er alles aan om al meteen zoveel mogelijk klanten te lokken. Een aantal opende heel vroeg zijn deuren of bleef open tot laat in de avond, terwijl onlinewinkels al om één minuut na middernacht het startschot gaven voor de solden. Het kledingaanbod is duidelijk uitgebreider dan andere jaren. Voor veel winkels is het als gevolg van de crisis een eerder teleurstellend najaar geweest, zodat veel kleding in de rekken is blijven hangen. Bovendien was het een vrij warm najaar, zodat de vraag naar warme winterkleding lager was dan normaal. Heel wat winkels hadden de afgelopen weken al kortingen aangekondigd, wat niet wil zeggen dat de solden dit keer vroeger dan de wettelijk vastgestelde datum van start gingen. Er werden dan ook niet meer overtredingen vastgesteld dan in andere jaren. Blijkt dat het in de meeste gevallen ging om zogenaamde fluistersolden voor trouwe klanten of koppelverkoop waarbij de korting pas geldt bij aankoop van twee stuks, wat perfect toegelaten is. Sommige winkels boden hun klanten tijdens de eerste koopjesdagen al meteen 50 tot 60 procent korting aan. Daarmee hoopten ze de klant er ondanks de crisis van te overtuigen toch maar zijn geldbeugel te openen. Dat die crisis reëel is, blijkt uit het feit dat de duurdere stukken tijdens de eerste dagen goeddeels in de rekken zijn blijven hangen. (MVL)