Opvallend is de invloed van het zachte weer op de verkoop: Unizo gewaagt van een omzetdaling van 3 tot 5 procent. De warme winterspullen blijven in de rekken liggen, al doen basisstukken als hemden, broeken en T-shirts het dan weer wel goed. Zo'n 40 procent van de wintercollectie zou nog in de rekken liggen; het is deze winter klaarblijkelijk nog niet koud genoeg geweest om de klanten aan te zetten tot de aankoop van een dikke winterjas of andere warme items. Ironisch genoeg zou mooi weer tijdens het weekend wel weer goed zijn voor de verkoop. De zelfstandige modehandel heeft de op twee na slechtste winterverkoop achter de rug van de afgelopen 6 jaar. Enkel 2008 en 2011 scoorden slechter. Bij 48% of bijna de helft van de modewinkels was de verkoop van de wintercollectie slechter dan vorig jaar. 29% verkocht evenveel en slechts 23% kende een betere omzet dan in 2012. Globaal geeft dit 3,6% minder omzet dan tijdens de winterverkoop van vorig jaar. De helft van de respondenten verwijst naar de economische conjunctuur voor de mindere verkoop. 17% wijt de slechtere verkoop aan de weersomstandigheden. De meerderheid van de zelfstandige modehandel(70 procent) blijft volgens de ondernemersorganisatie voorstander van de sperperiode. (Belga)

Opvallend is de invloed van het zachte weer op de verkoop: Unizo gewaagt van een omzetdaling van 3 tot 5 procent. De warme winterspullen blijven in de rekken liggen, al doen basisstukken als hemden, broeken en T-shirts het dan weer wel goed. Zo'n 40 procent van de wintercollectie zou nog in de rekken liggen; het is deze winter klaarblijkelijk nog niet koud genoeg geweest om de klanten aan te zetten tot de aankoop van een dikke winterjas of andere warme items. Ironisch genoeg zou mooi weer tijdens het weekend wel weer goed zijn voor de verkoop. De zelfstandige modehandel heeft de op twee na slechtste winterverkoop achter de rug van de afgelopen 6 jaar. Enkel 2008 en 2011 scoorden slechter. Bij 48% of bijna de helft van de modewinkels was de verkoop van de wintercollectie slechter dan vorig jaar. 29% verkocht evenveel en slechts 23% kende een betere omzet dan in 2012. Globaal geeft dit 3,6% minder omzet dan tijdens de winterverkoop van vorig jaar. De helft van de respondenten verwijst naar de economische conjunctuur voor de mindere verkoop. 17% wijt de slechtere verkoop aan de weersomstandigheden. De meerderheid van de zelfstandige modehandel(70 procent) blijft volgens de ondernemersorganisatie voorstander van de sperperiode. (Belga)