Elektrisch rijden lijkt financieel aantrekkelijk, omdat u
dan niet meer langs de benzinepomp hoeft te passeren.
Maar u mag de prijs van een elektrische wagen niet
onderschatten. Voor de Zoé van Renault betaalt u minstens
20.950 euro, en voor de iOn van Peugeot moet u
rekenen met een basisprijs van 30.120 euro.
Een groot nadeel van elektrische wagens is hun
beperkte bereik. Met een volledig opgeladen accu kunt
u hoogstens 300 à 350 kilometer afleggen. Daarna moet
de accu vijf tot zeven uur opladen; als u over een snellader
beschikt, kunt u die tijd beperken tot minder dan
een uur. Een ander probleem is het beperkte aantal
oplaadpunten. Eind 2012 waren er in België amper 180.
Dat aantal zal nog toenemen, naargelang er meer elektrische
auto's in het verkeer komen. In afwachting daarvan
kunt u het beste in de buurt van uw oplaadstation
blijven.
De beperkingen van dit type voertuig zijn nog te talrijk.
Misschien is het verstandiger nog even te wachten voor
u elektrisch gaat rijden.

Elektrisch rijden lijkt financieel aantrekkelijk, omdat u dan niet meer langs de benzinepomp hoeft te passeren. Maar u mag de prijs van een elektrische wagen niet onderschatten. Voor de Zoé van Renault betaalt u minstens 20.950 euro, en voor de iOn van Peugeot moet u rekenen met een basisprijs van 30.120 euro. Een groot nadeel van elektrische wagens is hun beperkte bereik. Met een volledig opgeladen accu kunt u hoogstens 300 à 350 kilometer afleggen. Daarna moet de accu vijf tot zeven uur opladen; als u over een snellader beschikt, kunt u die tijd beperken tot minder dan een uur. Een ander probleem is het beperkte aantal oplaadpunten. Eind 2012 waren er in België amper 180. Dat aantal zal nog toenemen, naargelang er meer elektrische auto's in het verkeer komen. In afwachting daarvan kunt u het beste in de buurt van uw oplaadstation blijven. De beperkingen van dit type voertuig zijn nog te talrijk. Misschien is het verstandiger nog even te wachten voor u elektrisch gaat rijden.