De Vlaamse notarissen hebben in de eerste zes maanden van dit jaar bijna 6200 aktes geregistreerd voor de aankoop van een apart verkochte parkeerplaats. De cijfers houden geen rekening met transacties van een woning met een bijbehorende garagebox of staanplaats. De toename met 21 procent is opmerkelijk: in 2017 werd nog nauwelijks een stijging opgetekend. Wellicht is die het gevolg van de extreem lage rente, waardoor een spaarboekje niets meer opbrengt.

Overweegt u te investeren in een autostaanplaats of garagebox? Weet dan dat de locatie ervan nóg belangrijker is dan bij andere vastgoedbeleggingen. In stedelijke gebieden zijn open staanplaatsen bovendien bijna evenwaardig aan afgesloten garages. De grootste behoefte is daar je wagen kwijt zien te geraken. Hoe verder weg van de stad, hoe groter de behoefte aan afgesloten boxen. Daar krijgt de garage eerder een functie als bescherming of zelfs als opslagruimte.

Er zijn kansen

Minder parkeerplaatsen: met het oog op meer duurzaamheid en leefbaarheid kiezen almaar meer steden ervoor het verkeer uit het centrum te bannen. Concreet betekent dat: parkeerplaatsen in de binnenstad schrappen. Die schaarste speelt in het voordeel van de eigenaar of de verhuurder van een autostaanplaats.

Meer auto's: anderzijds komen er nog altijd auto's bij. Elk jaar stijgt hun aantal in ons land gemiddeld met 1,4 procent, maar er zijn ook uitschieters zoals 1,6 procent in 2016 en 2,5 procent in 2011. Vorig jaar telde België ruim 5,8 miljoen personenwagens. In 1977 waren het er nog geen 2,8 miljoen.

Parkeren is duur: de parkeertarieven stijgen sneller dan de inflatie. 2 euro voor een uurtje parkeren in het centrum is in een aantal Belgische steden de norm geworden. Op sommige plaatsen betaalt u minstens 10 euro voor een halve dag. Wie niet betaalt, mag zich aan een boete verwachten. Die bedraagt al snel 20 euro, en soms zelfs 35 euro.

Mentaliteitswijziging: betalend parkeren is ingeburgerd. Automobilisten nemen er vrede mee dat ze moeten betalen om hun auto kwijt te raken in de stad. Die mentaliteitswijziging is goed nieuws voor de verhuurmarkt: mensen zijn bereid een vaste prijs te betalen voor een permanent beschikbare staanplaats voor hun wagen.

Beperkte investering: in vergelijking met andere vastgoedaankopen kan investeren in een parkeergarage of een garagebox voor een relatief beperkt bedrag. Uit cijfers van de Federatie van het Notariaat (Fednot) blijkt dat u daarvoor gemiddeld 29.242 euro betaalt. In sommige steden zijn de prijzen zelfs gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Mooi potentieel rendement: investeren in een parkeerplek zorgt bij verhuur voor een maandelijks inkomen. De verhuurprijzen schommelen doorgaans tussen 50 en 150 euro per maand. Informeer vooraf naar de gangbare prijzen in de buurt. Een nettojaarreturn tussen 2,5 en 5 procent is niet onrealistisch.

Weinig kopzorgen: het onderhoud is meestal beperkt. Bovendien is het risico op wanbetaling en leegstand eerder klein. In principe heeft u als verhuurder ook minder problemen met huurders dan wanneer u een appartement of een studentenwoning verhuurt. U valt ook niet onder de strenge huurwetgeving voor woningen of handelspanden.

Maar ook risico's

Uiteenlopende prijzen: nog meer dan andere segmenten van de vastgoedmarkt zijn parkings en garageboxen erg gevoelig voor de wet van vraag en aanbod. Betaalbare en populaire parkeerplekken op interessante locaties verdwijnen meestal snel uit de verkoopmarkt. Zeker in de kustgemeenten kunnen de prijzen flink oplopen. In Knokke-Heist betaalt u gemiddeld 57.700 euro.

Vraag is onzeker: het is moeilijk te voorspellen hoelang de vraag naar parkeerplaatsen nog zal blijven toenemen. Fednot ziet al een daling in steden waar veel jonge mensen wonen. Ook de transitie van autobezit naar autogebruik - bijvoorbeeld via autodelen - kan een rol spelen. Bovendien liggen de bedrijfswagens onder vuur.

Externe factoren: een wijziging in het parkeerbeleid van een stad kan de lokale markt grondig verstoren. Een projectontwikkelaar kan ook een terrein in de omgeving ombouwen tot een ondergrondse parkeergarage. Leegstand in de stad speelt eveneens mee. Blijf op de hoogte van wat er leeft in de buurt. Zo kunt u tijdig anticiperen.

Vluchtiger huurpubliek: de kans op huurdersverloop is vaak groter dan in andere vastgoedsegmenten. Hebt u tijdelijk geen nieuwe kandidaat, dan hebt u geen inkomsten. De terugkerende kosten blijven evenwel doorlopen. Daardoor ligt het rendement van uw investering mogelijk lager dan wat u oorspronkelijk voor ogen had.

Registratierechten en aktekosten: houd ook - net zoals bij andere vastgoedaankopen - rekening met de registratierechten en de aktekosten bij de aankoop. Die kunnen oplopen tot meer dan 20 procent van de aankoopprijs. Koopt u bijvoorbeeld een garagebox van 20.000 euro, dan moet u gemiddeld 4300 euro extra kosten budgetteren.

Terugkerende kosten: de jaarlijks terugkerende roerende voorheffing kan oplopen tot een kleine 100 euro per jaar. Wanneer u een parkeerplaats in een appartementsgebouw koopt, zijn er ook gemeenschappelijke kosten die vaak proportioneel hoger zijn dan die voor een appartement. Ze kunnen zelfs oplopen tot drie maanden huurinkomsten.

Verplicht btw-nummer: in principe dient u als particuliere of professionele verhuurder 21 procent btw aan te rekenen op de huurprijs. Dat betekent ook dat u een btw-nummer moet aanvragen, periodieke btw-aangiftes moet indienen en de aangerekende btw moet doorstorten. Maar er zijn uitzonderingen en vrijstellingen.

Belasting op inkomsten: verhuurt u de garagebox of autostaanplaats aan een particulier die deze volledig huurt voor privégebruik? Dan wordt u belast op het met 40 procent verhoogde geïndexeerde kadastraal inkomen. Wanneer de huurder de huurprijs geheel of gedeeltelijk aftrekt als beroepskosten, wordt u als verhuurder belast op de nettohuurinkomsten.