Winkelen via het internet doen we allemaal wel eens, maar de klassieke inkopen - het wekelijkse tripje naar de supermarkt - bleef lange tijd een volstrekt 'offline' gebeuren. Pas de laatste jaren komt daar verandering in, en beginnen consumenten steeds meer boodschappen te doen via de PC. In landen als Groot-Brittannië zouden 13 procent van de consumenten een groot deel van de boodschappen online doen. Persagentschap Reuters nam de trend onder de loep en ontdekte dat het online winkelen wel degelijk een impact had op het koopgedrag. Wie online shopt, is immers veel meer geneigd om zich aan zijn winkellijstje te houden, en niet te vallen voor speciale aanbiedingen. Impulsaankopen, die veel consumenten doen tijdens het wachten aan de kassa, komen online niet voor. En dat is volgens Reuters slecht nieuws voor de fabrikanten van snoep, snacks, frisdranken en magazines, die klanten vaak aanschaffen in de wachtrij. Webpagina's die deze producten aanbieden, worden volgens de cijfers waarover Reuters beschikt slechts door een op de acht online shoppers aangeklikt, en van die groep koopt amper de helft er ook effectief iets. Verwacht wordt dat de Europese markt voor online-inkopen nog in omvang verdubbelt tegen 2016. (Belga)

Winkelen via het internet doen we allemaal wel eens, maar de klassieke inkopen - het wekelijkse tripje naar de supermarkt - bleef lange tijd een volstrekt 'offline' gebeuren. Pas de laatste jaren komt daar verandering in, en beginnen consumenten steeds meer boodschappen te doen via de PC. In landen als Groot-Brittannië zouden 13 procent van de consumenten een groot deel van de boodschappen online doen. Persagentschap Reuters nam de trend onder de loep en ontdekte dat het online winkelen wel degelijk een impact had op het koopgedrag. Wie online shopt, is immers veel meer geneigd om zich aan zijn winkellijstje te houden, en niet te vallen voor speciale aanbiedingen. Impulsaankopen, die veel consumenten doen tijdens het wachten aan de kassa, komen online niet voor. En dat is volgens Reuters slecht nieuws voor de fabrikanten van snoep, snacks, frisdranken en magazines, die klanten vaak aanschaffen in de wachtrij. Webpagina's die deze producten aanbieden, worden volgens de cijfers waarover Reuters beschikt slechts door een op de acht online shoppers aangeklikt, en van die groep koopt amper de helft er ook effectief iets. Verwacht wordt dat de Europese markt voor online-inkopen nog in omvang verdubbelt tegen 2016. (Belga)