Vorige week lanceerde Mobile Vikings een abonnement zonder limieten voor mobiel datagebruik, bellen en sms'en voor 29 euro per maand. Daarmee duikt de operator uit de stal van DPG Media (vroeger De Persgroep) stevig onder de prijs van de concurrenten. Mobile Vikings heeft geen eigen netwerk, maar betaalt huur aan Orange voor het gebruik van diens infrastructuur.
...

Vorige week lanceerde Mobile Vikings een abonnement zonder limieten voor mobiel datagebruik, bellen en sms'en voor 29 euro per maand. Daarmee duikt de operator uit de stal van DPG Media (vroeger De Persgroep) stevig onder de prijs van de concurrenten. Mobile Vikings heeft geen eigen netwerk, maar betaalt huur aan Orange voor het gebruik van diens infrastructuur. Orange was op 12 februari 2018 de eerste operator in België om zo'n onbeperkt mobiel abonnement te lanceren. Kostprijs: 40 euro. Momenteel loopt een promotie online, waarbij de eerste drie maanden van het ongelimiteerde Arend-abonnement slechts 20 euro per maand kosten. Wie vandaag online intekent op het Arend-abonnement betaalt voor een jaar gemiddeld 35 euro per maand. Dat is 21 procent meer dan het Unlimited Da Da Ta-abonnement van Mobile Vikings. Proximus lanceerde in november het XL Unlimited-abonnement met onbeperkt dataverbruik, bellen en sms'en. Daar betalen de klanten 42,99 euro per maand voor. Er loopt wel een webdeal met een verlaagde prijs van 34,99 euro per maand gedurende zes maanden. Op jaarbasis brengt dat de gemiddelde maandprijs op 38,99 euro, ruim 34 procent meer dan bij Mobile Vikings en dus ook duurder dan Orange. Bij Scarlet, de discounter-operator van Proximus, is geen abonnement met onbeperkt dataverkeer te krijgen. Telenet/BASE was in februari de laatste van de drie grote operatoren om met ongelimiteerde data te komen. BASE bestaat ondanks de overname door Telenet nog altijd als apart merk. BASE Unlimited kost 40 euro per maand. Wie voor 31 augustus via een webdeal inschrijft op het ongelimiteerde abonnement van BASE Unlimited betaalt de helft van de normale prijs voor de eerste drie maanden. Met die tijdelijke promotie betaalt de BASE-klant het komende jaar gemiddeld 35 euro per maand voor onbeperkt dataverbruik. Wat minder is dan bij Proximus, maar 21 procent meer dan bij Mobile Vikings. Kong Unlimited van Telenet kost 43 euro per maand, maar dat tarief stijgt naar 43,8 euro per maand vanaf 4 augustus. Sinds maandag loopt een promotie, waardoor Kong Unlimited voor drie maanden tegen 30 euro per maand beschikbaar is voor nieuwe klanten of klanten die een upgrade doen van hun gsm-abonnement. Die aanbieding loopt nog tot 4 augustus. We spreken over een mobiel abonnement dat zonder promotie meer dan de helft duurder is dan het onbeperkte mobiele abonnement dat Mobile Vikings in de markt zet. Het abonnement van Telenet is het duurste in de markt, met of zonder korting. Toen Telenet begin deze maand zijn prijsverhogingen voor bijna alle abonnementen aankondigde, reageerde de consumentenorganisatie Test-Aankoop met een oproep aan de regering om dringend werk te maken van meer concurrentie op de markt. Het lijkt stilaan een gewoonte te worden voor Telenet om de prijzen in de zomer op te trekken. Volgens Test-Aankoop verhogen Telenet, Proximus en VOO sinds 2014 hun prijzen elk jaar, en niet om gelijke tred te houden met de inflatie. VOO is enkel in Wallonië en Brussel actief via de kabel. VOO heeft geen eigen mobiel netwerk, maar maakt tegen betaling gebruik van het netwerk van Telenet. De operator biedt maximaal 10 gigabyte (GB) data aan in een mobiel abonnement en legt uit op zijn website dat je daarmee al heel wat kan doen: 35 uur WhatsApp'en, 10.000 foto's op Instagram zetten of 300 uren naar Spotify luisteren. De onbeperkte data-abonnementen waar operatoren mee uitpakken, zijn vooral nuttig voor mensen die veel video's bekijken via hun smartphone. De inschatting van het dataverbruik door de telecomtoezichthouder BIPT verschilt licht van die van VOO. Een uur via Spotify streamen kost volgens BIPT 40 megabyte (MB). Dat betekent dat de gebruiker 12 GB nodig heeft om 300 uren naar Spotify te luisteren. Voorts staat een uur op Facebook of Twitter surfen gelijk aan 10 MB dataverbruik. Met videostreaming jagen gebruikers er 5 MB per minuut door. In die context van prijsverhogingen valt de belofte op van de CEO van Orange, Michael Trabbia, om de prijzen niet op te trekken. In januari 2019 plaatste het telecombedrijf een videoboodschap van de CEO op zijn website. "We hebben de prijzen niet verhoogd in 2018 en we zullen ze zeker niet verhogen in 2019. Geen prijsverhoging voor mobiel. Geen prijsverhoging voor bundels. Geen verborgen kosten", belooft Trabbia. Orange verhoogde overigens ook in 2017 de prijzen niet. Orange is de uitdager in België. Telenet slaagt er altijd in zijn prijzen te verhogen zonder al te veel klanten kwijt te spelen, dankzij de bundeling van diensten. De telecomwaakhond BIPT becijferde hoeveel klanten in 2017 wegliepen bij hun operator. Van de klanten zonder bundel veranderde 17 procent van operator in 2017. Van de klanten die vier diensten tegelijk afnemen in een bundel switchte slechts 6 procent in dat jaar. Telenet heeft van alle telecombedrijven het hardste ingezet op bundels. Volgens gegevens van de telecomwaakhond BIPT stijgt het aantal gezinnen met een bundel jaar na jaar. In 2007 waren er 480.000 Belgische gezinnen die zich verschillende telecomdiensten in één pakket hadden aangeschaft. In 2017 waren dat al 3,2 miljoen gezinnen. Vast internet wordt bijna altijd in een bundel genomen, in 89 procent van de gevallen, maar ook een vaste telefoonlijn (86%) en televisie (71%) maken meestal deel uit van een bundel. Voor mobiele abonnementen ziet het plaatje er helemaal anders uit. Slechts 29 procent van de mobiele abonnementen maakt deel uit van een bundel. Dat doet vermoeden dat de concurrentie meer kan spelen op de mobiele markt dan op de telecommarkt in zijn geheel. De massa jongeren met een smartphone die nog thuis wonen, zit daar allicht voor iets tussen. Sinds 1 juli 2017 is de administratie die komt kijken bij het veranderen van operator gemakkelijker geworden, dankzij Easy Switch, een procedure waarmee de nieuwe operator in feite de verhuizing moet regelen voor de consument. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken. Het is gemakkelijk een andere simkaart in uw smartphone te steken. Het is al iets minder gemakkelijk voor vast internet en telefonie van provider te veranderen, omdat andere aansluitingen in uw huis nodig zijn, een andere decoder, enzovoort. En dan spreken we nog niet over het verschil in series, films en zenders bij elk van de tv-providers. Er zullen vast en zeker wel wat jonge gezinnen overgestapt zijn van Telenet naar Proximus, toen die laatste een exclusieve overeenkomst met Studio 100 afsloot. Sinds 2005 zijn de telecomoperatoren in ons land wettelijk verplicht hun tarieven door te geven aan de Belgische telecomwaakhond. Op de website www.bestetarief.be kunnen consumenten uitzoeken welke operator de goedkoopste is op basis van het gebruikspatroon. Belt u vaak naar het buitenland? Bent u verslaafd aan Netflix of YouTube? Consumenten zoeken het best op voorhand uit hoeveel data ze verbruiken, hoeveel ze bellen en hoeveel tekstberichten ze sturen. Het is niet nodig een duur abonnement te nemen, als u niet of nauwelijks op de grenzen van een goedkoper abonnement zou botsen. Via de overheidswebsite kunnen de consumenten zowel de vergelijking maken voor alleenstaande diensten - mobiele en vaste telefonie, vast internet, televisie - als voor bundels. De consumenten kunnen ervoor kiezen tijdelijke promo's in rekening te brengen of niet. Vorig jaar namen 243.000 mensen een kijkje op de vergelijkende website van het BIPT. Behalve de prijs is ook de dekking van het netwerk van belang. Ook die kunnen consumenten checken op de website van BIPT. Laat u trouwens niet vangen aan het verkooptrucje van de gratis smartphone. Een tijdje geleden doken in het straatbeeld grote affiches op van de smartphones waarmee Proximus de klanten probeert te lokken. Het lijkt alsof de klanten bij zo'n XL Unlimited-abonnement voor een prikje, of zelfs helemaal gratis, een smartphone kunnen krijgen. We spreken bijvoorbeeld over geafficheerde prijzen van 9 euro voor een iPhone die normaal 360 euro kost of over 0 euro, na cashback, voor een Samsung van 650 euro. Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. De klanten moeten boven op het mobiele abonnement ook nog een zogenoemd DataPhone-abonnement nemen gedurende twee jaar. Bij de uitleg van die DataPhone-abonnementen lezen we dat ze extra mobiele data bevatten. Wat vreemd is, want het mobiele abonnement bevat al onbeperkt data. Of toch niet (zie kader Onbeperkt is nog altijd beperkt)? Voor de bovenvermelde iPhone komen er 24 maandelijkse betalingen van 10 euro bij voor DataPhone 1GB. Dat is samen 240 euro. Voor de Samsung komt er 24 keer een betaling van 20 euro bij, wat neerkomt op een afbetalingsplan voor de smartphone van 480 euro.