Handelaars zitten niet te wachten op “retourpinnen”

Het overkomt iedereen wel eens: een miskoop in de winkel. Meestal wordt het per vergissing gekochte stuk dan omgeruild tegen een ander stuk, of een waardebon, in sommige gevallen ook cash. In Nederland loopt nu echter een proefproject rond terugbetalingen via de bankkaart, het zogenaamde ‘retourpinnen.’

Voorlopig gaat het om een proefproject. Klanten van een Nederlandse winkelketen, die bovendien klant zijn bij Rabobank, kunnen vanaf nu hun miskoop laten terugbetalen via de bankkaart, of ‘pinpas’ zoals die bij onze Noorderburen heet. Het bedrag van de aankoop staat enkele dagen later dan terug op hun rekening. Of het retourpinnen ook in België wordt ingevoerd, is nog onduidelijk, maar ondernemersorganisatie Unizo houdt de evolutie in de gaten. Volgens de ondernemersorganisatie zijn de winkeliers geen vragende partij voor “retourpinnen”. “Klanten krijgen soms het bedrag in cash terug, maar de meeste winkeliers geven toch een tegoedbon of laten de klant het item ruilen voor een ander stuk,” klinkt het. “Dat is logisch. Zo blijft de klant aan de winkel gebonden en spendeert hij dat geld niet in een andere winkel. De ondernemersorganisatie wijst ook op de meerkost van retourpinnen. Om retourpinnen mogelijk te maken, moeten winkeliers immers hun kassasysteem en hun betaalterminal aanpassen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content