Ironisch genoeg volgde de grote panne die gistermiddag het elektronisch betalen een tijdlang onmogelijk maakte, op een weekend waarin de records voor elektronisch betalen in België werden gebroken. Helaas voor de betrokken handelaars, was gistermiddag ook een erg drukke winkeldag. De verschillende sectorfederaties willen dan ook compensaties zien van Atos Worldline, het bedrijf dat instaat voor het elektronisch betaalverkeer. Hoe groot de impact voor de handelaars precies geweest is, laat zich echter niet zomaar nagaan. "Het is op dit moment erg moeilijk om de concrete impact van de storing op de omzet en de inkomsten van de handelaars te becijferen," zegt Unizo. De zelfstandigenorganisatie dringt aan op overleg met Worldline over compensaties. Eenzelfde geluid klinkt ook bij Comeos, de federatie van handel en diensten. Zij willen samen met Worldline ook bekijken hoe dergelijke storingen in de toekomst vermeden kunnen worden. Bij zelfstandigenorganisatie NSZ is de toon strijdvaardig: "Na de snoeverige communicatie afgelopen weekend dat cash op sterven na dood zou zijn, heeft Wordline nu in ieder geval heel wat goed te maken", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ geeft handelaars ook tips voor het geval klanten niet met cash kunnen betalen en hun kaart dienst zou weigeren: laat de klant een schriftelijke factuur ondertekenen. Atos Wordline laat weten dat het begrip heeft voor de getroffen handelaren en kaarthouders, maar dat het te vroeg is om over compensatie te praten. "Onze focus lag van bij het begin bij het zoeken naar een oplossing voor het probleem en het verzekeren van de continuïteit van het betalingsverkeer. Daarbij hebben we ook continu met de sectororganisaties gecommuniceerd. We wachten de analyse van de problemen van gisteren nog af." (Belga)

Ironisch genoeg volgde de grote panne die gistermiddag het elektronisch betalen een tijdlang onmogelijk maakte, op een weekend waarin de records voor elektronisch betalen in België werden gebroken. Helaas voor de betrokken handelaars, was gistermiddag ook een erg drukke winkeldag. De verschillende sectorfederaties willen dan ook compensaties zien van Atos Worldline, het bedrijf dat instaat voor het elektronisch betaalverkeer. Hoe groot de impact voor de handelaars precies geweest is, laat zich echter niet zomaar nagaan. "Het is op dit moment erg moeilijk om de concrete impact van de storing op de omzet en de inkomsten van de handelaars te becijferen," zegt Unizo. De zelfstandigenorganisatie dringt aan op overleg met Worldline over compensaties. Eenzelfde geluid klinkt ook bij Comeos, de federatie van handel en diensten. Zij willen samen met Worldline ook bekijken hoe dergelijke storingen in de toekomst vermeden kunnen worden. Bij zelfstandigenorganisatie NSZ is de toon strijdvaardig: "Na de snoeverige communicatie afgelopen weekend dat cash op sterven na dood zou zijn, heeft Wordline nu in ieder geval heel wat goed te maken", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. NSZ geeft handelaars ook tips voor het geval klanten niet met cash kunnen betalen en hun kaart dienst zou weigeren: laat de klant een schriftelijke factuur ondertekenen. Atos Wordline laat weten dat het begrip heeft voor de getroffen handelaren en kaarthouders, maar dat het te vroeg is om over compensatie te praten. "Onze focus lag van bij het begin bij het zoeken naar een oplossing voor het probleem en het verzekeren van de continuïteit van het betalingsverkeer. Daarbij hebben we ook continu met de sectororganisaties gecommuniceerd. We wachten de analyse van de problemen van gisteren nog af." (Belga)