De lagekostenmaatschappij Ryanair pakte onlangs uit met een straffe stunt: voor tientallen bestemmingen kost de vlucht amper 4,89 euro. Dat is zonder de kosten voor handbagage of extra koffers. En wie niet alles online afhandelt, betaalt ook meer. "Bovendien zal Ryanair nooit een volledig vliegtuig tegen dezelfde condities laten vertrekken. Slechts een beperkt aantal passagiers kan boeken met het voordeeltarief, de rest betaalt meer", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde.
...

De lagekostenmaatschappij Ryanair pakte onlangs uit met een straffe stunt: voor tientallen bestemmingen kost de vlucht amper 4,89 euro. Dat is zonder de kosten voor handbagage of extra koffers. En wie niet alles online afhandelt, betaalt ook meer. "Bovendien zal Ryanair nooit een volledig vliegtuig tegen dezelfde condities laten vertrekken. Slechts een beperkt aantal passagiers kan boeken met het voordeeltarief, de rest betaalt meer", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. Ondanks de bijkomende kosten, kiezen veel reizigers bijna blindelings voor een lagekostenmaatschappij. "Nochtans is het een grote misvatting dat maatschappijen zoals Ryanair goedkoop zijn. Je betaalt minder, dat klopt. Maar je betaalt ook minder voor een tweedehandsfiets met een lekke band dan voor een nieuwe elektrische fiets", reageert de Nederlandse reisblogger Jelmer de Boer. Hij schreef met Thuisblijven is duurder een boek over de zoektocht naar goedkope vliegtickets."Het hele punt van lagekostenmaatschappijen is dat je weinig betaalt, maar ook weinig krijgt. Als het je niet boeit of je iets te eten krijgt aan boord, of dat je een stoel mag kiezen of een koffer mee mag nemen, dan moet je vooral met zo'n maatschappij vliegen. Maar even goed kan je ook weinig betalen voor een prima vlucht met een maatschappij die wel service biedt." Eén stappenplan naar de goedkoopste kwalitatieve vlucht is er niet. Het komt er vooral op aan een heleboel trucs te combineren, die de ene keer wel en de andere keer niet zullen werken. In zijn boek haalt Jelmer de Boer ook enkele mythes onderuit. Sommigen boeken bijvoorbeeld consequent op dinsdagnamiddag hun tickets. Tal van reisblogs raden dat ook aan, want dan zouden de meeste luchtvaartmaatschappijen hun nieuwe promoties lanceren. "Helemaal onzin. Sterker nog: sommige onderzoeken tonen aan dat vliegtickets op zondag goedkoper zijn omdat bedrijven dan minder boeken en consumenten waarschijnlijk wat prijsbewuster zijn dan bedrijven, die vaker businessclass boeken." Toch hecht de blogger ook aan die onderzoeken niet al te veel waarde. Gemiddelde tarieven zeggen nu eenmaal niet zo veel en al zeker niet als het gaat over vliegtuigtickets die in de VS worden geboekt. "Boek je vliegticket dus vooral wanneer je wilt en voor een prijs die je graag wil betalen. Daarvoor moet je wel je best doen. Maar aangezien vliegtickets ongeveer elf maanden voor de vluchtdatum worden aangeboden, heb je dus heel wat tijd om een laag tarief te vinden. Zet daarom alarmpjes op websites die jou tarieven sturen, in plaats van iedere dag op zoek te gaan naar vliegtickets", is het advies van de Nederlandse blogger. Ook De Wilde erkent dat het uitermate lastig is te achterhalen wanneer bepaalde vliegtuigtickets het goedkoopst zullen zijn. Uiteindelijk zijn alle luchtvaartmaatschappijen aparte commerciële bedrijven met elk hun eigen tariefstrategie. "Er is één gegeven dat geregeld terugkeert: dat de goedkopere en zelfs de goedkoopste tickets vaak opduiken vier tot zes weken voor het vertrek. Vooral de grote lagekostenmaatschappijen, zoals Ryanair en Wizz Air, passen dan hun tarieven aan als bepaalde vluchten maar moeizaam volgeboekt raken. Dan vallen er soms - maar zeker niet altijd - koopjes te doen." Flexibiliteit is de belangrijkste sleutel tot succes voor wie goedkoop wil vliegen. De opties zijn nu eenmaal heel beperkt voor wie vasthoudt aan één bestemming op één specifieke vertrekdatum en één specifieke retourdatum. Wie daarentegen drie mogelijke vertrekdata, drie mogelijke retourdata en drie mogelijke bestemmingen heeft, kan kiezen uit 27 mogelijkheden om te vertrekken. De Boer: "Als je dat nog een klein beetje opvoert, dan zijn er talloze mogelijkheden voor een fantastische en goedkope trip." Zeker in ons land houdt u er het best ook rekening mee dat maandag en vrijdag hele drukke dagen zijn op de luchthaven. Dat komt door de aanwezigheid van veel Europese en internationale instellingen in ons land. Nogal wat mensen die daar werken komen op maandag met het vliegtuig naar Brussel en vertrekken op vrijdag weer naar huis. "Die dagen kun je meestal beter vermijden als je op zoek bent naar goedkope vliegtuigtickets", zegt De Wilde. Ook enige flexibiliteit over de luchthaven kan voordelig zijn. De Wilde geeft het voorbeeld van Malaga. Dat is een hele populaire bestemming, die vanuit zowat elke luchthaven in ons land bereikbaar is. TUI doet de bestemming zelfs aan vanuit zowel de luchthavens van Brussel, Oostende als Deurne. "De vluchten vanuit Deurne zijn vaak duurder, omdat daar enkel kleinere vliegtuigen kunnen landen en er dus minder stoelen beschikbaar zijn. Dat duwt de prijs omhoog." Hetzelfde geldt voor Ryanair: het aanbod vanuit Charleroi is nog altijd merkelijk groter dan vanuit Brussel, wat de vluchten vanuit Charleroi vaak goedkoper maakt. Het kan dus nooit kwaad om verschillende vertrekluchthavens te vergelijken. Ook het eigenlijke boeken van een ticket is bijna een wetenschap op zich. Zo surfen sommige mensen incognito als ze vliegtuigtickets boeken, en verwijderen ze steevast alle cookies van hun browser. De redenering is dat de luchtvaartmaatschappijen en de boekingwebsites cookies gebruiken om te weten of iemand voor een tweede keer tickets zoekt. Aan zo iemand zouden ze dan alleen hun hogere tarieven laten zien. De Boer: "Dat is een mythe. Als je de ene dag een goedkoop ticket tegenkomt en dat er de volgende dag niet meer is, is de kans groot dat iemand anders ermee vandoor is gegaan. Dat ligt dus niet aan je cookies." Wat is dan de beste manier om een ticket te boeken? De Boer: "Die is er niet, omdat vliegticketprijzen constant fluctueren. Maak daarom gebruik van verzamelwebsites als Momondo, Kayak en Google Flights. Die laten je snel zoeken tussen heel veel verschillende aanbieders. Heb je een mooi tarief gevonden? Dan kun je dat ticket proberen te vinden op de website van de luchtvaartmaatschappij en misschien daar voor ongeveer dezelfde prijs de vlucht rechtstreeks boeken." De Wilde wijst er wel op dat zulke vergelijkingswebsites ook commerciële bedrijven zijn die op hun beurt overeenkomsten hebben gesloten met de luchtvaartmaatschappijen. "Maatschappijen waarmee er geen overeenkomst is, verschijnen dus niet in het zoekoverzicht. Daardoor zijn die zoekresultaten niet altijd zo volledig als de consument denkt. Persoonlijk geef ik er nog altijd de voorkeur aan bij elke vliegtuigmaatschappij afzonderlijk op zoek te gaan naar een ticket." En hij heeft nog een tip: "Reis je met meerdere vrienden? Dan is het soms de moeite waard de tickets niet samen te boeken, maar wel elk apart. Afzonderlijke tickets zijn soms goedkoper dan wanneer ze samen worden aangekocht."