De VAB reed op een filevrije zondag vanuit zijn hoofdkantoor in Zwijndrecht naar het dorpje Torresina in Cuneo. Daarbij werden vier trajecten gevolgd. Veel verschil in tijdsinvestering leverden de diverse routes niet op. Via de Fréjustunnel bedroeg de reistijd 10u52, via de Grote Sint-Bernard 11u04, via de Gotthard 11u07 en via de Mont-Blanc 11u14. Wordt rekening gehouden met de klassieke files op de gevoelige dagen, dan beloopt het verschil tussen de snelste (Fréjus) en traagste optie (Sint-Bernard) 1u12 min. Geeft de kostprijs van de rit de doorslag, dan krijgt het Gotthard-traject de voorkeur. Aan tol, wegvignetten en tunnels ben je via die route 71,2 euro kwijt. Via de Grand Saint-Bernard is dat 89,7 euro. Via de Fréjustunnel 105,6 euro en via de Mont-Blanc 114,6 euro. De Gotthard is de enige tunnel waar je niet voor moet betalen. De Mont-Blanc en de Fréjustunnel zijn de duurste. Een enkele doorgang door de tunnel kost 40,9 euro. Je kunt ook een retourticket kopen tegen 51 euro, maar dat is slechts acht dagen geldig. Bovenop komen nog brandstofkosten. Hou er rekening mee dat u in Italië een pak meer betaalt dan in België. En tanken met bediening kost er tot 10 cent per liter meer dan in zelfbediening. (Belga)

De VAB reed op een filevrije zondag vanuit zijn hoofdkantoor in Zwijndrecht naar het dorpje Torresina in Cuneo. Daarbij werden vier trajecten gevolgd. Veel verschil in tijdsinvestering leverden de diverse routes niet op. Via de Fréjustunnel bedroeg de reistijd 10u52, via de Grote Sint-Bernard 11u04, via de Gotthard 11u07 en via de Mont-Blanc 11u14. Wordt rekening gehouden met de klassieke files op de gevoelige dagen, dan beloopt het verschil tussen de snelste (Fréjus) en traagste optie (Sint-Bernard) 1u12 min. Geeft de kostprijs van de rit de doorslag, dan krijgt het Gotthard-traject de voorkeur. Aan tol, wegvignetten en tunnels ben je via die route 71,2 euro kwijt. Via de Grand Saint-Bernard is dat 89,7 euro. Via de Fréjustunnel 105,6 euro en via de Mont-Blanc 114,6 euro. De Gotthard is de enige tunnel waar je niet voor moet betalen. De Mont-Blanc en de Fréjustunnel zijn de duurste. Een enkele doorgang door de tunnel kost 40,9 euro. Je kunt ook een retourticket kopen tegen 51 euro, maar dat is slechts acht dagen geldig. Bovenop komen nog brandstofkosten. Hou er rekening mee dat u in Italië een pak meer betaalt dan in België. En tanken met bediening kost er tot 10 cent per liter meer dan in zelfbediening. (Belga)