Het 'Toreke', de lokale munt die in 2010 gelanceerd werd, gaat vanaf nu dus ook digitaal, dankzij een smartphone- app die ontwikkeld werd in samenwerking met de Gentse KAHO - Hogeschool. "De app omvat twee modules," licht initiatiefnemer Wouter Van Thillo van Samenlevingsopbouw Gent uit. "Via de betaalmodule kun je met Torekes betalen. Daarnaast is er een catalogus, waarin je kunt zien waarmee je Torekes kunt verdienen." Ondanks de digitalisering, blijft het concept van de Torekes immers ongewijzigd: de munt verdien je door in de wijk een klusje op te knappen of een activiteit te ondernemen die het samenleven aangenamer maakt. Via de app kun je dus in één oogopslag zien waar je je als buurtebwoner nuttig kunt maken. De verdiende muntjes kun je dan bij de lokale handelaars gebruiken om bijvoorbeeld je boodschappen mee te betalen. Door de digitale kaart te trekken, hopen de initiatiefnemers ook jongeren bij hun samenlevingsproject te betrekken. Tot nu toe bleke vooral mensen boven de dertig in het project te stappen. De samenwerking met KAHO moet ook de samenwerking tussen de school en de wijk waarin ze ligt, versterken. (Belga)

Het 'Toreke', de lokale munt die in 2010 gelanceerd werd, gaat vanaf nu dus ook digitaal, dankzij een smartphone- app die ontwikkeld werd in samenwerking met de Gentse KAHO - Hogeschool. "De app omvat twee modules," licht initiatiefnemer Wouter Van Thillo van Samenlevingsopbouw Gent uit. "Via de betaalmodule kun je met Torekes betalen. Daarnaast is er een catalogus, waarin je kunt zien waarmee je Torekes kunt verdienen." Ondanks de digitalisering, blijft het concept van de Torekes immers ongewijzigd: de munt verdien je door in de wijk een klusje op te knappen of een activiteit te ondernemen die het samenleven aangenamer maakt. Via de app kun je dus in één oogopslag zien waar je je als buurtebwoner nuttig kunt maken. De verdiende muntjes kun je dan bij de lokale handelaars gebruiken om bijvoorbeeld je boodschappen mee te betalen. Door de digitale kaart te trekken, hopen de initiatiefnemers ook jongeren bij hun samenlevingsproject te betrekken. Tot nu toe bleke vooral mensen boven de dertig in het project te stappen. De samenwerking met KAHO moet ook de samenwerking tussen de school en de wijk waarin ze ligt, versterken. (Belga)