FSMA: ‘Banken geven slechte informatie en advies’

Jean-Paul Servais © Belga

Bankenwaakhond FSMA heeft de voorbije maanden onderzocht of de Belgische banken zich houden aan de regels rond informatieverstrekking en advies aan hun klanten. De resultaten zijn “barslecht”, zo zei FSMA-voorzitter Jean-Paul Servais bij de voorstelling van het jaarverslag 2014 van de waakhond.

Banken moeten hun klanten correct en op tijd bepaalde informatie verstrekken wanneer zij beleggingsproducten willen verkopen. Dat werd op Europees niveau zo afgesproken in de zogenaamde Mifid-richtlijn.

“Banken scoren barsslecht”

De FSMA is via inspecties en mystery shopping nagegaan of de Belgische banken daar al mee in orde zijn. “De resultaten zijn niet goed en niet slecht, maar barslecht”, zei Servais. Een eerste inspectieronde door FSMA-medewerkers die – niet anoniem – bij de banken langsgingen, bracht heel wat tekortkomingen aan het licht. Zo winnen bankiers bijvoorbeeld te weinig informatie in van hun klanten, of focussen ze te zeer op standaardprofielen bij het bepalen van een beleggersprofiel, in plaats van op de individuele situatie van de klant.

De banken met gebreken moesten meteen een actieplan opstellen om zich binnen een bepaalde tijd te verbeteren. Dat vergt soms grote ingrepen in het IT-systeem, luidt het.

“Niet slechter dan elders in Europa”

Aansluitend stuurde de FSMA bij wijze van proefproject ook mystery shoppers naar vijf van de banken, waaronder ook grootbanken. De onderzoekers die zich voordeden als potentiële kopers, stelden opnieuw (ernstige) gebreken vast.

In 36 procent van de gevallen gaf de bank te vroeg advies aan de mystery shopper en in liefst 40 procent van de gevallen strookte het advies niet met het profiel van de belegger. Volgens de Mifid-richtlijn mag een bankier nochtans enkel producten leveren die afgestemd zijn op de situatie van de belegger.

In 43 procent was er een probleem rond informatieverstrekking, bijvoorbeeld over de kosten. Servais nuanceerde wel dat de mystery shopper niet tot een aankoop mocht overgaan. Mogelijk zou er alsnog een alarmbel afgegaan zijn, mocht de transactie effectief opgestart zijn.

De Belgische banken doen het volgens Servais ook niet noodzakelijk slechter dan die elders in Europa. De FSMA is gewoon sneller in actie geschoten, wat de banken volgens Servais uiteindelijk een concurrentieel voordeel zal opleveren omdat ze sneller in orde zullen zijn. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content