Wie gratis een bedrijfswagen ter beschikking krijgt, geniet een voordeel. En dat moet worden belast. Om die belasting te bepalen, wordt sinds enkele jaren gekeken naar de milieuvriendelijkheid. Hoe minder de auto uitstoot, hoe lager het belastbare voordeel wordt aangerekend. Hoe meer hij uitstoot, hoe hoger de belastingen. Sinds 2012 wordt het voordeel forfaitair berekend. Het komt overeen met de cataloguswaarde van de wagen x een degressiviteitscoëfficiënt die rekening houdt met de leeftijd van de auto x 6/7 x het CO2-percentage. Dit laatste bedraagt 5,5 procent voor de referentie-uitstoot. Per gram CO2 dat de auto per km meer uitstoot, komt daar 0,1 procent bij. Ligt het lager, dan gaat er per gram 0,1 procent af. Het minimum bedraagt 4 procent, het maximum 18 procent. Bij wagens met een dieselmotor is de referentie sinds 1 januari 2014 een uitstoot van 93 gram CO2 per km. Voordien was dat 95 gram. Voor auto's met een benzine- of LPG-motor is dat voortaan 112 gram in plaats van 116 gram. Door de verlaging van het referentiepeil stijgt het CO2-percentage en dus ook het belastbare voordeel. (Belga)