De meerderheid van de Belgen opteert nog steeds voor een handgeschakelde wagen, maar recente cijfers van autofederatie FEBIAC laten toch een opvallende groei zien in het automatische segment. De verschillende vormen van automatische versnelling (klassieke automaat, sequentiële versnelling en continu variabele transmissie) zijn anno 2014 goed voor bijna een vijfde van de totale markt. Een groei van meer dan 5 procent in vergelijking met 2011. De klassieke nadelen van de automatische versnellingsbak zijn door technologische ontwikkelingen teruggedrongen, waardoor de Belgische automobilist, traditioneel verknocht aan zijn versnellingspook, langzaam maar zeker de omschakeling maakt. Traditioneel waren wagens met een automatische versnelling duurder dan hun handgeschakelde evenknieën, en ook aan de huidige technologische snufjes hangt een prijskaartje. Maar de prijs gaat volgens FEBIAC wel naar beneden. Net zoals de prijzen van andere producten passen ook de prijzen van auto's zich immers aan de vraag aan. En de vraag naar manuele versnellingsbakken neemt af. Dus komt er volgens de autofederatie ooit een dag waarop de vraag naar manuele versnellingsbakken kleiner zal zijn dan die naar automaten, met als gevolg dat manuele versnellingsbakken duurder zullen zijn om te produceren. (Belga)

De meerderheid van de Belgen opteert nog steeds voor een handgeschakelde wagen, maar recente cijfers van autofederatie FEBIAC laten toch een opvallende groei zien in het automatische segment. De verschillende vormen van automatische versnelling (klassieke automaat, sequentiële versnelling en continu variabele transmissie) zijn anno 2014 goed voor bijna een vijfde van de totale markt. Een groei van meer dan 5 procent in vergelijking met 2011. De klassieke nadelen van de automatische versnellingsbak zijn door technologische ontwikkelingen teruggedrongen, waardoor de Belgische automobilist, traditioneel verknocht aan zijn versnellingspook, langzaam maar zeker de omschakeling maakt. Traditioneel waren wagens met een automatische versnelling duurder dan hun handgeschakelde evenknieën, en ook aan de huidige technologische snufjes hangt een prijskaartje. Maar de prijs gaat volgens FEBIAC wel naar beneden. Net zoals de prijzen van andere producten passen ook de prijzen van auto's zich immers aan de vraag aan. En de vraag naar manuele versnellingsbakken neemt af. Dus komt er volgens de autofederatie ooit een dag waarop de vraag naar manuele versnellingsbakken kleiner zal zijn dan die naar automaten, met als gevolg dat manuele versnellingsbakken duurder zullen zijn om te produceren. (Belga)