Voor Belgische autobestuurders verandert er in de praktijk niet zo erg veel, aangezien ons land via bilaterale akkoorden met de buurlanden, internationale boetes al langer helpt afhandelen. De regeling is van toepassing op de belangrijkste verkeersovertredingen: snelheidsovertredingen, maar ook het rijden onder invloed van drugs of alcohol, rijden zonder gordel, het negeren van verkeerslichten, telefoneren achter het stuur en rijden op verboden wegen. Wie in het buitenland op dergelijke feiten betrapt wordt, zal worden beboet volgens de regels van het land waarin de overtreding werd begaan. In beroep gaan tegen een internationale boete, is niet evident, leert navraag bij automobilistenorganisatie VAB. "De procedures daartoe verschillen van land tot land," zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. In Frankrijk ben je bijvoorbeeld verplicht om eerst een bedrag te storten, alvorens de beroepsprocedure kan starten. We adviseren onze leden om de betaling niet te laten aanslepen, tenzij je echt kunt aantonen dat je een overtreding niet begaan hebt. Anders wordt de boete enkel duurder door de betaling uit te stellen." Matienko hoopt wel dat er in de nieuwe regeling gedacht wordt aan de snelle afhandeling en eenvormigheid van de procedures. "Wanneer een boete uit het buitenland pas maanden later in de bus valt, is het voor de bestuurder moeilijk om nog aan te tonen of hij de overtreding al of niet begaan kan hebben." (Belga)

Voor Belgische autobestuurders verandert er in de praktijk niet zo erg veel, aangezien ons land via bilaterale akkoorden met de buurlanden, internationale boetes al langer helpt afhandelen. De regeling is van toepassing op de belangrijkste verkeersovertredingen: snelheidsovertredingen, maar ook het rijden onder invloed van drugs of alcohol, rijden zonder gordel, het negeren van verkeerslichten, telefoneren achter het stuur en rijden op verboden wegen. Wie in het buitenland op dergelijke feiten betrapt wordt, zal worden beboet volgens de regels van het land waarin de overtreding werd begaan. In beroep gaan tegen een internationale boete, is niet evident, leert navraag bij automobilistenorganisatie VAB. "De procedures daartoe verschillen van land tot land," zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. In Frankrijk ben je bijvoorbeeld verplicht om eerst een bedrag te storten, alvorens de beroepsprocedure kan starten. We adviseren onze leden om de betaling niet te laten aanslepen, tenzij je echt kunt aantonen dat je een overtreding niet begaan hebt. Anders wordt de boete enkel duurder door de betaling uit te stellen." Matienko hoopt wel dat er in de nieuwe regeling gedacht wordt aan de snelle afhandeling en eenvormigheid van de procedures. "Wanneer een boete uit het buitenland pas maanden later in de bus valt, is het voor de bestuurder moeilijk om nog aan te tonen of hij de overtreding al of niet begaan kan hebben." (Belga)