De beloofde 11.9 miljard zijn het grootste bedrag dat de Unie ooit heeft uitgetrokken voor vervoersinfrastructuur. De indieningstermijn loopt nog tot 26 februari 2015. De projecten worden gesubsidieerd door de EU, maar medegefinancierd door de lidstaten. De middelen worden toegespitst op 9 grote vervoerscorridors, die samen het kernnetwerk vormen en als slagader van de interne markt zullen fungeren. Er worden subsidies verleend om knelpunten weg te werken, de verbindingen tussen oost en west sterk te verbeteren en het grensoverschrijdend vervoer voor burgers en ondernemingen in de Unie te stroomlijnen. Vicevoorzitter van de Commissie Siim Kallas, bevoegd voor vervoer benadrukt de belangrijke rol die vlot vervoer speelt in het Europese economische herstel. Via de Connecting Europe Facility investeert de Unie in de periode 2014-2020 26 miljard euro in vervoer, een verdrievoudiging van het budget, dat 8 miljard euro bedroeg voor de periode 2007-2013. Dit is de eerste tranche van het nieuwe budget dat voor vervoer wordt uitgetrokken. Samen vormen deze nieuwigheden - een verdrievoudiging van het budget, gecombineerd met het besluit de middelen toe te spitsen op 9 grote Europese corridors - de belangrijkste wijziging van het Europese infrastructuurbeleid sinds het begin daarvan in de jaren 1980. Het nieuwe kernnetwerk moet tegen 2030 klaar zijn en de verbinding vormen tussen 94 belangrijke Europese havens met spoor- en wegverbindingen, 38 belangrijke luchthavens met een spoorverbinding naar grote steden, 15 000 km spoorlijnen, aangepast aan hogesnelheidstreinen, 35 grote grensoverschrijdende projecten om knelpunten weg te werken. (Belga)

De beloofde 11.9 miljard zijn het grootste bedrag dat de Unie ooit heeft uitgetrokken voor vervoersinfrastructuur. De indieningstermijn loopt nog tot 26 februari 2015. De projecten worden gesubsidieerd door de EU, maar medegefinancierd door de lidstaten. De middelen worden toegespitst op 9 grote vervoerscorridors, die samen het kernnetwerk vormen en als slagader van de interne markt zullen fungeren. Er worden subsidies verleend om knelpunten weg te werken, de verbindingen tussen oost en west sterk te verbeteren en het grensoverschrijdend vervoer voor burgers en ondernemingen in de Unie te stroomlijnen. Vicevoorzitter van de Commissie Siim Kallas, bevoegd voor vervoer benadrukt de belangrijke rol die vlot vervoer speelt in het Europese economische herstel. Via de Connecting Europe Facility investeert de Unie in de periode 2014-2020 26 miljard euro in vervoer, een verdrievoudiging van het budget, dat 8 miljard euro bedroeg voor de periode 2007-2013. Dit is de eerste tranche van het nieuwe budget dat voor vervoer wordt uitgetrokken. Samen vormen deze nieuwigheden - een verdrievoudiging van het budget, gecombineerd met het besluit de middelen toe te spitsen op 9 grote Europese corridors - de belangrijkste wijziging van het Europese infrastructuurbeleid sinds het begin daarvan in de jaren 1980. Het nieuwe kernnetwerk moet tegen 2030 klaar zijn en de verbinding vormen tussen 94 belangrijke Europese havens met spoor- en wegverbindingen, 38 belangrijke luchthavens met een spoorverbinding naar grote steden, 15 000 km spoorlijnen, aangepast aan hogesnelheidstreinen, 35 grote grensoverschrijdende projecten om knelpunten weg te werken. (Belga)