Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en grijze gebieden te verduidelijken. Zo moet het voor gedupeerden bijvoorbeeld makkelijker worden om geld terug te eisen. Het uitoefenen van uw passagiersrechten blijkt vandaag niet altijd eenvoudig te zijn. Dat bleek bij de uitbarsting van de vulkaan op IJsland in 2010. Het had toen heel wat voeten in de aarde voor passagiers hun rechten volledig konden uitoefenen. De toestand was dan ook erg chaotisch: dagelijks werden 1,2 miljoen passagiers direct of indirect getroffen. Er werd druk ruzie gemaakt over welke 'uitzonderlijke omstandigheden' recht gaven op compensatie. Daar komt nu eindelijk duidelijkheid in: technische defecten zijn geen excuus meer, stakingen van luchtverkeersleiders of natuurrampen wel. Positief is dat een maatschappij verplicht zal worden om een passagier op een vlucht van een concurrent te zetten bij vertragingen van meer dan 12 uur. Bij vertragingen van meer dan een uur heeft de passagier recht op een flesje water en toegang tot het toilet. Maar de passagier gaat er hier en daar ook op achteruit. Wanneer hij ergens geblokkeerd zit, heeft hij nog maar recht op maximum drie hotelovernachtingen. Nu is dat onbeperkt. Hij krijgt pas een compensatie vanaf minstens vijf uur vertraging, tegenover drie uur vandaag. Het is dus duidelijk dat in de nieuwe regelgeving de industrie geeft én neemt. (Belga)

Het dagelijks bestuur van de EU presenteerde in Brussel voorstellen om de bestaande regels uit 2005 aan te passen en grijze gebieden te verduidelijken. Zo moet het voor gedupeerden bijvoorbeeld makkelijker worden om geld terug te eisen. Het uitoefenen van uw passagiersrechten blijkt vandaag niet altijd eenvoudig te zijn. Dat bleek bij de uitbarsting van de vulkaan op IJsland in 2010. Het had toen heel wat voeten in de aarde voor passagiers hun rechten volledig konden uitoefenen. De toestand was dan ook erg chaotisch: dagelijks werden 1,2 miljoen passagiers direct of indirect getroffen. Er werd druk ruzie gemaakt over welke 'uitzonderlijke omstandigheden' recht gaven op compensatie. Daar komt nu eindelijk duidelijkheid in: technische defecten zijn geen excuus meer, stakingen van luchtverkeersleiders of natuurrampen wel. Positief is dat een maatschappij verplicht zal worden om een passagier op een vlucht van een concurrent te zetten bij vertragingen van meer dan 12 uur. Bij vertragingen van meer dan een uur heeft de passagier recht op een flesje water en toegang tot het toilet. Maar de passagier gaat er hier en daar ook op achteruit. Wanneer hij ergens geblokkeerd zit, heeft hij nog maar recht op maximum drie hotelovernachtingen. Nu is dat onbeperkt. Hij krijgt pas een compensatie vanaf minstens vijf uur vertraging, tegenover drie uur vandaag. Het is dus duidelijk dat in de nieuwe regelgeving de industrie geeft én neemt. (Belga)