Eén website voor de verzend – en afhaalpunten van alle postoperatoren

© belga

Wie een pakje wil verzenden of ontvangen, kan voortaan terecht op www.postaalpunt.be. Op die site kunnen bezoekers een landkaart terugvinden met alle postpunten in de omgeving van het adres dat ze ingeven.

Niet alleen de postkantoren, postwinkels en postpunten van bpost zullen op de website terug te vinden zijn, maar ook de verzend- of afhaalpunten van pakjesdiensten zoals onder meer DHL, UPS, PostNL. ‘Afzonderlijke postoperatoren hebben wel een site met hun eigen netwerk, maar wat onze site uniek maakt in heel Europa is dat àlle operatoren er aan meewerken’, aldus Jack Hamande van het BIPT (Belgian Institute for Postal services and Telecommunications).

‘Hopelijk kan ons land nu zijn achterstand op het vlak van e-commerce nog meer inlopen’, zei vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) die de website mee kwam lanceren op de persconferentie bij het BIPT. ‘In de VS wordt per hoofd van de bevolking elke dag een pakje bezorgd, bij ons is dat maar één pakje per 24 dagen (of 15 pakjes per jaar). Er is dus nog wat potentieel.’

De achterstand wordt al stukje bij beetje ingelopen. Zo groeide het pakjes- en expresssegment in ons land met 13 procent in 2016. Dat is beter dan onze buurlanden, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Fransen (+ 9 procent), Duitsers (+ 10 procent) en zeker de Nederlanders (+ 12 procent) in de voorgaande jaren al een serieuze voorsprong hadden genomen.

Met de landkaarten op de site www.postaalpunt.be krijg je als consument dus eindelijk een globaal overzicht van àlle postkantoren, postwinkels en postpunten in alle locaties van ons land en per postproduct (brief, pakket, expresszending). Deze transparantieverhoging van het postale netwerk in ons land zal wellicht ook de concurrentie en het aanbod stimuleren, denken ze bij het BIPT.

De onlinetool zal volgend jaar nog verder ontwikkeld worden, heet het tot slot. Zo zullen de operatoren zelf in real time de website kunnen actualiseren.

Partner Content