Afgelopen maand werden in Noorwegen voor het eerst meer elektrische wagens dan traditionele auto's verkocht. Uit een studie van ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, blijkt dat vooral in rijke landen de stap naar elektrisch rijden gedaan wordt. "Het marktaandeel van elektrische auto's raakt enkel boven 1 procent in landen waar het bbp per inwoner hoger ligt dan 30.000 euro", stelt de organisatie. "In Noorwegen is dat 64.000 euro, het dubbele van het Europese gemiddelde."

België, waar het bbp per capita nochtans ruim 38.000 euro bedraagt, hinkt achterop. Volgens cijfers van Febiac zijn in het voorbije jaar 2713 elektrische wagens ingeschreven. Dat is minder dan een half procent van de autoverkoop. Nochtans biedt de Vlaamse regering aantrekkelijke premies bij de aankoop van een elektrische wagen. Eerder deze week geraakte overigens bekend dat het overschot van de subsidiepot voor 2017 - goed voor 3,8 miljoen euro - overgeheveld wordt naar dit jaar.

In ons land zijn een kleine twintigtal elektrische modellen van elf autoconstructeurs te koop. Naast Tesla hebben ook BMW, Citroën, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Smart en Volkswagen zich intussen op de markt van de elektrische wagen gestort, met prijzen die variëren tussen ruwweg 7000 en 40.000 euro. Volgens Kristof Corthout, productmanager electrical mobility bij Engie Electrabel, moet de kandidaat-koper zeker rekening houden met de volgende technische aspecten.

De batterij

Bepaal allereerst hoe je je elektrische auto gaat gebruiken en zorg ervoor dat de batterij daarop afgestemd is. De autonomie van de meeste modellen (behalve bij Tesla) bedraagt zo'n 200 kilometer, maar niet alle voertuigen laden even snel op. "Bij de Volkswagen e-Golf komt één uur opladen overeen met 40 kilometer extra autonomie", weet Corthout. "Een batterij volledig laden duurt dus al snel zes uur. Bij Nissan en BMW komt er per laaduur eveneens 40 kilometer autonomie bij. Tesla slaagt erin 100 kilometer te winnen per uur, en bij Renault komt één laaduur overeen met 120 kilometer rijplezier."

De laadkabel

Hoeveel autonomie je wagen precies wint tijdens het opladen, is ook afhankelijk van de laadkabel. Elke elektrische wagen wordt geleverd met zo'n kabel. In de meeste gevallen (behalve bij Tesla) is die uitgerust met een klassieke stekker die aangesloten kan worden op een eenvoudig wandstopcontact. Die heeft een beperkt laadvermogen, waardoor de batterij per laaduur slechts 10 kilometer aan autonomie wint. Overweeg dus zeker een andere kabel in combinatie met een alternatief oplaadsysteem.

Het oplaadsysteem

90 procent van alle laadbeurten gebeurt thuis of op het werk. Een gewoon stopcontact vergt alvast geen speciale installatie. Daarmee laadt de auto dus relatief traag op, maar voor de meeste chauffeurs volstaat een nachtje of een werkdag opladen wel. Een speciale oplaadpaal is gemiddeld tien tot twaalf keer sneller, maar vergt een hoger vermogen van je elektriciteitsnet. De kostprijs voor een oplaadpunt (een wandmodel of een paalmodel) bedraagt minstens 700 euro.

"Sommige modellen kunnen zelfs vanop afstand aangestuurd worden met een smartphone, maar daarvoor betaal je al snel 800 euro", weet Kristof Corthout. "In ruil voor die meerprijs kan je dan wel het verbruik van je wagen opvolgen. In een leasingcontext kan op die manier een verrekening gebeuren met je werkgever, om zo je kosten van het thuisladen te recupereren. Wie consequent elektrisch rijdt en dus gemiddeld 3000 kWh per jaar verbruikt, zal de extra kosten zo snel terugverdienen."

Houd ook rekening met de installatiekosten van een oplaadpunt. Voor een standaardinstallatie in je woning betaal je ongeveer 500 euro. Daarvoor voorziet de installateur in een aparte bekabeling van het oplaadpunt naar je elektriciteitskast, evenals de nodige beveiligingen. De kosten voor de aankoop en de plaatsing van laadpalen zijn - net zoals voor de elektrische auto's zelf - voor 120 procent fiscaal aftrekbaar.

Je elektrische installatie

Het vermogen en de spanning van het elektriciteitsnet in je woning zijn eveneens belangrijke aandachtspunten. Kan je installatie het wel aan een of eventueel meerdere wagens op te laden? "Je hebt niets aan een elektrische auto die snel oplaadt wanneer je installatie bijkomende verbruikspieken als gevolg van een laadbeurt niet aankan", stelt Kristof Corthout. "Het beschikbare vermogen in je woning is doorslaggevend, maar weet dat extra vermogen ook extra kosten inhoudt."