Economische Inspectie ontving in 2021 nog 320 klachten over extra kosten bij kaartbetaling

Sinds midden 2018 is het voor handelaars in België verboden om extra kosten aan te rekenen voor elektronische betalingen, maar toch gebeurt het nog altijd. De Economische Inspectie ontving het afgelopen jaar 320 klachten van klanten, zegt het dinsdag in een persbericht. De Inspectie startte een onderzoek naar de websites waarover het klachten ontving, en daarvan bleek meer dan de helft (59 %) in overtreding.

Consumenten meldden dat ze bij een elektronische transactie ofwel een vast bedrag moesten betalen, van 30 tot 50 eurocent, ofwel in de meeste gevallen een percentage van 2 à 2,5 procent op het aankoopgedrag. Dat is nochtans verboden.

De Economische Inspectie startte een onderzoek naar de websites waarover het klachten ontving. 58 sites werden aan een gedetailleerde controle onderworpen, waarvan er 34 in overtreding waren. Iets meer dan de helft van de gecontroleerde websites (32) waren Belgisch, de rest Nederlands (24), naast één Duitse website en één uit Curaçao. De helft van de Belgische websites rekende betaalkosten aan, bij de buitenlandse websites begingen er 19 een inbreuk.

De Economische Inspectie stelde voor de Belgische handelaars 13 processen-verbaal van waarschuwing op. Als zij zich niet in orde stellen, riskeren ze een boete van 250 tot 100.000 euro en/of een gevangenisstraf van een maand tot een jaar. Voor buitenlandse websites kan de Economische Inspectie geen pv opstellen, maar naar aanleiding van de controles hebben een vijftal websites wel hun extra kosten geschrapt, klinkt het.

Partner Content