E-commerce steeg met 30% in eindejaarsperiode

De Belgische markt voor e-commerce was vorig jaar goed voor een omzet van 4,89 miljard euro. Dertig procent van de online-uitgaven ging naar de toeristische sector. E-commerce zit in de lift: in de kerstperiode werd 30% meer transacties geregistreerd dan een jaar eerder.

Handelaarsfederatie Comeos pakt uit met stevige cijfers over d e-commerce in ons land. Iets meer dan de helft van de Belgen is intussen online actief, zo blijkt. 84,1 procent van de Belgische surfers bezocht minstens één keer een webshop. Dat is nog steeds een pak minder dan koploper Duitsland (92,4%), maar meer dan de laatste in de Europese stand, Portugal (70,8%). België haalt zijn online achterstand op de buurlanden in. Toerisme kaapt 30 % van de bestedingen weg en is goed voor een gemiddeld aankoopbedrag van 656 euro. Voor de modesector ligt het gemiddelde virtuele kassaticket op 84,5 euro. “Maar we kopen wél vaker kleren en schoenen, dan een vliegticket of een hotelovernachting”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “De modesector stijgt met 20 procent, verzorgingsproducten met 26 procent – en voedingsproducten zelfs met 27 procent. De voeding is ‘maar’ goed voor 1,9% marktaandeel, terwijl toerisme 30% van de bestedingen wegkaapt.” We shoppen dus ook voor dagdagelijkse aankopen steeds meer online. De online markt is in België goed voor 4,89 miljard euro. Comeos verwacht een stijging tot 9,86 miljard euro. “Een verdubbeling dus, die ons op het niveau brengt dat Groot-Brittannië nu al haalt. Er zijn nu al geweldige pieken: de eindejaarsverkoop van vorig jaar had 30 procent meer transacties dan die van 2012. En we weten uit eerder onderzoek dat online klanten ook online klanten blijven: eens ze de voordelen van e-commerce hebben ontdekt, haken ze zelden nog af,” volgens Michel (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content