Bhatta publiceert zijn stelling in het vaktijdschrift Journal of Revenue and Pricing Management. Zijn redenering luidt dat hoe meer gewicht een vliegtuig draagt, hoe meer kosten aan brandstof en hoe meer C02-uitstoot. De profesoor, die is verbonden aan de Sogn og Fjordane-universiteit in Noorwegen, schuift drie nieuwe modellen naar voor om de kost van een vliegtuigticket te berekenen. Die nieuwe modellen bieden volgens hem niet enkel voordelen voor de luchtvaartmaatschappijen maar ook voor de passagiers en voor de samenleving in zijn geheel. Een vermindering van 1 kilogram gewicht van een vliegtuig komt overeen met een besparing op brandstofkosten van 2.335 euro per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot, zo becijferde Bhatta. Hij verwijst naar de beslissing van Air Canada om de reddingsvesten van vliegtuigen te weren en hen op die manier 25 kilogram lichter te maken. De professor ziet drie mogelijkheden om mensen te laten betalen naargelang hun lichaamsgewicht. Het eerste model telt het gewicht van de passagier samen met dat van zijn bagage en rekent dan een bedrag per kilo aan. Daardoor zou een reiziger van 100 kilo met 20 kilo bagage dubbel zoveel betalen als een reiziger met de helft van dat lichaamsgewicht en 10 kilo aan bagage. Een tweede mogelijkheid is volgens Bhatta om een basistarief in te stellen en daarop een korting te geven per kilo 'ondergewicht' van een passagier, of een extra bedrag per kilo 'overgewicht'. Een andere mogelijkheid is de passagiers hun eigen lichaamsgewicht te laten opgeven en bij één op de vijf een steekproef te doen om valsspelen te ontmoedigen. (Belga)

Bhatta publiceert zijn stelling in het vaktijdschrift Journal of Revenue and Pricing Management. Zijn redenering luidt dat hoe meer gewicht een vliegtuig draagt, hoe meer kosten aan brandstof en hoe meer C02-uitstoot. De profesoor, die is verbonden aan de Sogn og Fjordane-universiteit in Noorwegen, schuift drie nieuwe modellen naar voor om de kost van een vliegtuigticket te berekenen. Die nieuwe modellen bieden volgens hem niet enkel voordelen voor de luchtvaartmaatschappijen maar ook voor de passagiers en voor de samenleving in zijn geheel. Een vermindering van 1 kilogram gewicht van een vliegtuig komt overeen met een besparing op brandstofkosten van 2.335 euro per jaar en een vermindering van de CO2-uitstoot, zo becijferde Bhatta. Hij verwijst naar de beslissing van Air Canada om de reddingsvesten van vliegtuigen te weren en hen op die manier 25 kilogram lichter te maken. De professor ziet drie mogelijkheden om mensen te laten betalen naargelang hun lichaamsgewicht. Het eerste model telt het gewicht van de passagier samen met dat van zijn bagage en rekent dan een bedrag per kilo aan. Daardoor zou een reiziger van 100 kilo met 20 kilo bagage dubbel zoveel betalen als een reiziger met de helft van dat lichaamsgewicht en 10 kilo aan bagage. Een tweede mogelijkheid is volgens Bhatta om een basistarief in te stellen en daarop een korting te geven per kilo 'ondergewicht' van een passagier, of een extra bedrag per kilo 'overgewicht'. Een andere mogelijkheid is de passagiers hun eigen lichaamsgewicht te laten opgeven en bij één op de vijf een steekproef te doen om valsspelen te ontmoedigen. (Belga)