Bij rijden op gas denk je wellicht spontaan aan het vloeibare lpg, een restproduct dat ontstaat bij de aanmaak en behandeling van aardolie. Cng is niet vloeibaar, het is de gecomprimeerde variant van aardgas voor huishoudelijk gebruik. Tanken doe je even snel als bij klassieke brandstoffen, maar dan zonder de geurhinder. Vrijgekomen cng lost meteen op in de lucht. Aardgaswagens zijn dan ook veiliger dan lpg-voertuigen en mogen daarom wel in ondergrondse garages.
...

Bij rijden op gas denk je wellicht spontaan aan het vloeibare lpg, een restproduct dat ontstaat bij de aanmaak en behandeling van aardolie. Cng is niet vloeibaar, het is de gecomprimeerde variant van aardgas voor huishoudelijk gebruik. Tanken doe je even snel als bij klassieke brandstoffen, maar dan zonder de geurhinder. Vrijgekomen cng lost meteen op in de lucht. Aardgaswagens zijn dan ook veiliger dan lpg-voertuigen en mogen daarom wel in ondergrondse garages. Cng-wagens zijn minder schadelijk voor het milieu dan traditionele auto's. De emissie van koolstofdioxide ligt (al naargelang de bron) 20 tot 30 procent lager, en de uitstoot van koolmonoxide (CO) en stikstofoxide (NOX) bedraagt slechts de helft. Ze stoten ook 95 procent minder fijn stof uit en van roet of kankerverwekkende emissies zoals benzeen is al helemaal geen sprake. Uiteraard is elektrisch rijden nog duurzamer, maar de beperkte autonomie van elektrische wagens doet velen alsnog twijfelen. Het rijbereik van een cng-auto is vergelijkbaar met dat van een traditionele wagen. Bovendien gaat tanken veel sneller dan het opladen van een elektrische auto. De meeste aardgasvoertuigen hebben naast een gastank overigens ook een kleine benzinetank, waardoor de mogelijkheid bestaat de actieradius van 400 à 600 kilometer uit te breiden met 200 tot 700 kilometer extra. De cng-technologie staat al helemaal op punt, waardoor er - in tegenstelling tot lpg - geen vermogensverlies is. Bovendien hoef je je rijgedrag niet aan te passen, omdat je nog altijd met een verbrandingsmotor rijdt. De rijervaring is dezelfde als die van een benzinewagen, maar je hebt minder last van vibraties en slijtage. Het acceleratievermogen is eveneens vergelijkbaar, maar daarin is de technologie van de elektrische auto onklopbaar. Wereldwijd rijden al 25 miljoen cng-wagens rond. In landen als Nederland, Duitsland en Italië zijn ze vrij goed ingeburgerd. België telt zo'n 9000 aardgasauto's. Het streefdoel van de Vlaamse overheid - 40.000 stuks tegen 2020 - is dus erg ambitieus. Al dragen autofabrikanten hun steentje bij: onder andere Audi, Fiat, Lancia, Mercedes, Opel, SsangYong, Seat, Skoda, Suzuki, Volvo en Volkswagen hebben al een of meerdere cng-modellen in hun gamma. Die kosten nauwelijks meer dan hun dieselvariant. In Vlaanderen betaal je overigens geen inschrijvingstaks voor een cng-auto, en tot 2020 geldt ook een vrijstelling van verkeersbelasting. En dan is er nog het voordeel aan de pomp: bij onze steekproef bij verschillende tankstations in België bleek aardgas 20 tot 29 procent goedkoper te zijn dan diesel, en 27 tot 36 procent goedkoper dan benzine. Cng-wagens zijn bovendien zuiniger dan traditionele auto's, waardoor je uiteindelijke besparing kan oplopen tot 50 procent. In Europa zijn er nu ongeveer 3000 cng-tankstations. In België is het aantal vooralsnog beperkt tot een honderdtal, waarvan DATS 24 (een onderdeel van de Colruyt Group) meer dan de helft in handen heeft. "Tegen 2020 willen we in honderd van onze stations aardgas aanbieden", zegt pr-manager Maarten Van Houdenhove. "In een op de vier gemeenten in Vlaanderen kun je al cng tanken, tegen 2020 moet dat in een op de twee zijn."De Vlaamse overheid streeft naar 300 aardgastankstations tegen dan. Ook de brandstoffenleverancier Lukoil maakte zopas bekend die ambitie mee waar te willen maken. Na de opening van een eerste cng-station in Zoersel midden december werd op 8 januari een tweede in Kessel-Lo ingehuldigd. "Dit jaar volgen er nog meerdere", zegt managing director Bulat Subaev. "We concentreren ons vooral op locaties waar nog geen cng-tankstations in de buurt zijn."Rijden op aardgas is minder duurzaam dan elektrisch rijden, maar CNG is wel de minst vervuilende fossiele brandstof. De autonomie is vergelijkbaar met die van traditionele wagens, en je geniet zowel financiële als fiscale voordelen. Het aanbod aan aardgaswagens is weliswaar nog vrij beperkt, en ook het aantal tankstations is momenteel onvoldoende voor onbezorgd rijplezier.