Besparen kan niet meer, de tarieven moeten omhoog, oordeelt de topman. "Een gemiddelde prijsstijging van 4,6 procent mag geen taboe zijn." Normaal gezien had de Vlaamse vervoersmaatschappij haar tarieven al op 1 februari kunnen verhogen. Dat gebeurde echter niet, omdat er geen beslissing was van de Vlaamse regering. "De inkomsten die we daardoor mislopen, komen op 200.000 euro per maand", zegt Kesteloot. "Dan moeten ze ons niet verwijten dat onze dekkingsgraad zo laag blijft." Wat betreft de kosten, zit De Lijn volgens de topman op haar tandvlees. Ook in het aanbod wil de maatschappij niet meer snijden, dus rest enkel nog een verhoging van de inkomsten. "De prijzen van de ticketjes optrekken, kan reizigers wegjagen. Wel kan meer worden gevraagd aan de reiziger, als je extra service biedt inzake snelheid, bijvoorbeeld door een snelbus in te leggen." Op de abonnementen ziet Kesteloot wel nog marge. "Maar voor sommige doelgroepen die heel afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, gaan we geen te gekke dingen doen." Over het gratis vervoer van de 65-plussers beseft Kesteloot hoe gevoelig dat dossier ligt. "Mag ik u erop wijzen dat zowel Brussel als Wallonië het gratis vervoer voor 65-plussers dit jaar afvoert en vevangt door een sociaal gecorrigeeerd voorkeurtarief?", merkt de topman evenwel op. (Belga)

Besparen kan niet meer, de tarieven moeten omhoog, oordeelt de topman. "Een gemiddelde prijsstijging van 4,6 procent mag geen taboe zijn." Normaal gezien had de Vlaamse vervoersmaatschappij haar tarieven al op 1 februari kunnen verhogen. Dat gebeurde echter niet, omdat er geen beslissing was van de Vlaamse regering. "De inkomsten die we daardoor mislopen, komen op 200.000 euro per maand", zegt Kesteloot. "Dan moeten ze ons niet verwijten dat onze dekkingsgraad zo laag blijft." Wat betreft de kosten, zit De Lijn volgens de topman op haar tandvlees. Ook in het aanbod wil de maatschappij niet meer snijden, dus rest enkel nog een verhoging van de inkomsten. "De prijzen van de ticketjes optrekken, kan reizigers wegjagen. Wel kan meer worden gevraagd aan de reiziger, als je extra service biedt inzake snelheid, bijvoorbeeld door een snelbus in te leggen." Op de abonnementen ziet Kesteloot wel nog marge. "Maar voor sommige doelgroepen die heel afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, gaan we geen te gekke dingen doen." Over het gratis vervoer van de 65-plussers beseft Kesteloot hoe gevoelig dat dossier ligt. "Mag ik u erop wijzen dat zowel Brussel als Wallonië het gratis vervoer voor 65-plussers dit jaar afvoert en vevangt door een sociaal gecorrigeeerd voorkeurtarief?", merkt de topman evenwel op. (Belga)