De belangrijkste kopzorg vandaag heeft betrekking op de armoede en de daling van de koopkracht (59% van de respondenten). De ongerustheid over de onveiligheid en het gebrek aan burgerzin scoort respectievelijk 24% en 12%, terwijl de werkloosheid eveneens een grote zorgenfactor blijft (43%). De belangstelling voor de milieuthema's lijkt tussen 2011 en 2012 niet geëvolueerd te zijn (en blijft op 6%).

Begin 2012 wordt er weer iets meer uitgegeven. Het dient gezegd dat de consumenten in september 2011 al een forse vermindering deden op hun uitgaven. In die mate zelfs, dat ze moeilijk hun uitgaven nog verder kunnen terugschroeven in februari 2012.

Hierna volgen de percentages respondenten die zeggen dat ze hun uitgaven in de voorbije 6 maanden verminderd hebben, ingedeeld per sector:

35% elektriciteit, gas, water

24% vrijetijdsactiviteiten

30% kleding

20% elektrische huishoudapparaten

30% cafés en restaurants

19% woning

29% reizen

19% lichaamverzorging

27% communicatie

18% alcohol en tabak

26% auto

11% gezondheidszorgen

We zien wat die verminderingen betreft dat er betekenisvolle verschillen zijn tussen het noorden en het zuiden van het land. De uitgaven worden inderdaad veel forser ingeperkt door de Walen dan door de Vlamingen.

Twee op de drie consumenten zeggen dat ze thuis energie besparen (door de verwarming lager te zetten, lampen uit te schakelen, spaarlampen te gebruiken, te isoleren enz.). Meer dan vier op de tien consumenten zeggen dat ze hun koopgedrag veranderd hebben door op zoek te gaan naar de promoties, door meer voor goedkope producten te kiezen of door minder te sparen. Iets minder dan vier op de tien consumenten geven de voorkeur aan de producten van distributeurmerken en gaan minder op restaurant- of cafébezoek vanwege de crisis. Die crisis heeft dus zichtbaar een invloed op het consumptiegedrag!

Johan Steenackers

De belangrijkste kopzorg vandaag heeft betrekking op de armoede en de daling van de koopkracht (59% van de respondenten). De ongerustheid over de onveiligheid en het gebrek aan burgerzin scoort respectievelijk 24% en 12%, terwijl de werkloosheid eveneens een grote zorgenfactor blijft (43%). De belangstelling voor de milieuthema's lijkt tussen 2011 en 2012 niet geëvolueerd te zijn (en blijft op 6%). Begin 2012 wordt er weer iets meer uitgegeven. Het dient gezegd dat de consumenten in september 2011 al een forse vermindering deden op hun uitgaven. In die mate zelfs, dat ze moeilijk hun uitgaven nog verder kunnen terugschroeven in februari 2012. Hierna volgen de percentages respondenten die zeggen dat ze hun uitgaven in de voorbije 6 maanden verminderd hebben, ingedeeld per sector:35% elektriciteit, gas, water24% vrijetijdsactiviteiten30% kleding20% elektrische huishoudapparaten30% cafés en restaurants19% woning29% reizen19% lichaamverzorging27% communicatie18% alcohol en tabak26% auto11% gezondheidszorgenWe zien wat die verminderingen betreft dat er betekenisvolle verschillen zijn tussen het noorden en het zuiden van het land. De uitgaven worden inderdaad veel forser ingeperkt door de Walen dan door de Vlamingen. Twee op de drie consumenten zeggen dat ze thuis energie besparen (door de verwarming lager te zetten, lampen uit te schakelen, spaarlampen te gebruiken, te isoleren enz.). Meer dan vier op de tien consumenten zeggen dat ze hun koopgedrag veranderd hebben door op zoek te gaan naar de promoties, door meer voor goedkope producten te kiezen of door minder te sparen. Iets minder dan vier op de tien consumenten geven de voorkeur aan de producten van distributeurmerken en gaan minder op restaurant- of cafébezoek vanwege de crisis. Die crisis heeft dus zichtbaar een invloed op het consumptiegedrag!Johan Steenackers