Volgens een studie van de Universiteit Gent vinden meer dan zes op de tien Vlaamse jongeren ondernemen een interessante carrièrekeuze. Maar hun ideeën gefinancierd krijgen vormt een grote uitdaging. Vaak zijn die ideeën innovatief maar risicovol, en mikken ze op onontgonnen markten. Traditionele banken zijn er doorgaans niet happig op daarvoor kredieten te geven. Crowdfunding, het financieringsmodel waarbij via een onlineplatform geld opgehaald wordt bij het grote publiek, is dan een alternatief.
...

Volgens een studie van de Universiteit Gent vinden meer dan zes op de tien Vlaamse jongeren ondernemen een interessante carrièrekeuze. Maar hun ideeën gefinancierd krijgen vormt een grote uitdaging. Vaak zijn die ideeën innovatief maar risicovol, en mikken ze op onontgonnen markten. Traditionele banken zijn er doorgaans niet happig op daarvoor kredieten te geven. Crowdfunding, het financieringsmodel waarbij via een onlineplatform geld opgehaald wordt bij het grote publiek, is dan een alternatief. Er bestaan verschillende varianten van crowdfunding. Investeerders kunnen geld schenken, zonder daarvoor iets in de plaats te verwachten. De ondernemer kan zijn investeerders ook een voordeel in natura geven, zoals een korting bij de aankoop van een product. De financiering kan ook de vorm van een lening aannemen, waarbij de ondernemer de investeerders terugbetaalt en eventueel vooraf een intrest wordt overeengekomen. En investeerders kunnen ook in de start-up participeren via aandelen, die recht geven op een dividend en waarop ze mogelijk een meerwaarde kunnen genereren. Crowdfunding via een lening of kapitaalinbreng wordt in ons land gereglementeerd door de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA). Die maakte onlangs cijfers bekend over het succes van de campagnes tussen 2012 en 2017. Daarvoor baseerde de FSMA zich op de belangrijkste vijf crowdfundingplatformen in ons land. Die lanceerden in zes jaar 273 projecten. Daarvan werden er 232 - ongeveer 85 procent - met succes gefinancierd. De overige 41 slaagden er niet in het vooropgestelde bedrag in te zamelen. Bij die hoge succesratio zijn kanttekeningen te plaatsen. De vijf platformen hanteren zeer strikte toelatingscriteria. Van de 17.389 ingediende projecten overleefden slechts 273 de selectie, ofwel amper 1,5 procent. Daarvan gingen zeven (via kapitaaldeelname gefinancierde) start-ups nog eens failliet. De FSMA stelt hoe dan ook een stijging van het aantal projecten en de opgehaalde bedragen vast. Ze schrijft die toename deels toe aan de versoepeling van de prospectusregels. Ook het fiscale voordeel via de taxshelter speelt mogelijk een rol in het succes. De 232 geslaagde crowdfundingcampagnes tussen 2012 en 2017 haalden samen 40.025.000 euro op, wat neerkomt op 172.522 euro per project. Een campagne kan doorgaans op een honderdtal beleggers rekenen. Volgens de FSMA is de Belgische investeerder evenwel voorzichtig. Het gemiddelde bedrag per belegger bedraagt 2871 euro. Meer dan de helft investeert 500 euro of minder per project, terwijl nog geen 3 procent van alle investeerders meer dan 5000 euro in een crowdfundingcampagne pompt. Ook de website Crowdfundingcijfers.be publiceert geregeld cijfers, gebaseerd op 21 Belgische en 12 internationale platformen. Uit de recentste studie blijkt dat ondernemingen in de eerste helft van vorig jaar 16,6 miljoen euro ophaalden via crowdfunding. Campagnes die geld verzamelden door middel van een lening, vertegenwoordigden een doorsneebedrag van 90.566 euro, terwijl de gemiddelde participatie via aandelen 26.606 euro bedroeg. Leningen vormden met 58 procent de meest populaire vorm van crowdfunding.