Sinds kort kunt u in ons land betalen met een iPhone of een Apple Watch. U moet dan wel een rekening hebben bij BNP Paribas Fortis, Fintro of Hello Bank, en uw Mastercard of Maestro-kaart moet zijn gekoppeld aan uw smartphone via de Easy Banking App of de Apple Wallet. In winkels die contactloos betalen aanbieden, kunt u afrekenen door uw smartphone of smartwatch tegen de betaalterminal te houden. Volgens een woordvoerder van BNP Paribas Fortis is Apple Pay sterk gestart. "Het succes overtreft onze verwachtingen: in de 48 uur na de lancering telden we meer dan 60.000 gebruikers en 155.000 transacties."

De lancering van Apple Pay in België liet even op zich wachten. Google Pay is in maart vorig jaar gelanceerd. Ook toen was de primeur voor de grootste bank van ons land. Sinds september 2017 kunnen ook de klanten van KBC gebruikmaken van Google Pay om te betalen. Apple loopt dus achter op zijn concurrent. "Apple schermt zijn ecosysteem af en begint nu pas partnerschappen af te sluiten met banken in België", zegt Olivier De Roo, die bij In The Pocket verantwoordelijk is voor de contacten met bedrijven die actief zijn op de betaalmarkt.

De kip of het ei

Sinds oktober kunnen de klanten van KBC betalen met een sporthorloge of een smartwatch van Garmin, als ze hun Maestro-kaart registreren in de Garmin Connect-app. In november lanceerde de bank een oproep aan haar klanten om wearables zoals horloges, juwelen en sleutelhangers uit te testen, om er betalingen mee te doen. Volgens KBC hebben meer dan 10.000 mensen gereageerd op die oproep. "In die accessoires zit dezelfde chip als in bankkaarten", weet De Roo. "En er zitten dezelfde beveiligingsmechanismes in verwerkt als voor het contactloos betalen met de kaart."

Zit de Belg echt te wachten op Apple Pay of op het betalen met wearables? "Dat is de vraag van de kip of het ei", zegt Leo Van Hove, hoogleraar aan de VUB en expert in e-commerce en betaalsystemen. "Als er onvoldoende gebruikers zijn, willen de handelaars niet investeren in een nieuw betaalsysteem. Als de consumenten er onvoldoende mee aan de bak kunnen bij hun vertrouwde handelaars, installeren ze de app niet. Google Pay is er tot nu niet in geslaagd die impasse te doorbreken."

Near field communication

Van Hove ziet wel de voordelen van de NFC-technologie, de afkorting van near field communication. Die maakt het mogelijk met een bankkaart, een horloge of een smartphone tegen een betaalterminal te tikken om te betalen. De bankkaarten en de terminals waarmee u contactloos kunt betalen, zijn te herkennen aan het symbool met de vier golven.

"Contactloos betalen met de smartphone is minder omslachtig dan met een QR-code", vindt Van Hove. In The Pocket bouwde de Bancontact-app. Die werkt net zoals de Payconiq-app met een QR-code, die moet worden ingescand vooraleer de betaling kan doorgaan. "Die QR-code is een soort vergevorderde barcode, die meer informatie bevat. Bij transacties met een QR-code wordt steeds een pincode of een andere verificatie zoals een vingerafdruk gevraagd", geeft De Roo toe.

Payconiq België en Bancontact zijn dit jaar gefuseerd en werken aan een app die Payconiq by Bancontact zal heten. In afwachting daarvan blijven beide apps bestaan. De Roo wijst erop dat contactloos betalen met de Bancontact-app ook al een poos mogelijk is. "De Bancontact-app biedt de gebruikers van Android-smartphones sinds vorig jaar de mogelijkheid contactloos te betalen. Als je de Bancontact-app gebruikt om te betalen door te tappen met je telefoon, wordt de pincode enkel gevraagd bij betalingen boven 25 euro, of na vijf betalingen zonder pincode", legt De Roo uit. Dat is vergelijkbaar met de limieten voor contactloos betalen met een bankkaart.

BETALEN MET EEN WEARABLE "In die accessoires zit dezelfde chip als in bankkaarten." © GET

Van Hove vindt contactloos betalen met de bankkaart gemakkelijker dan met de smartphone. "Het gaat vooral om de vraag wat je het snelste bij de hand hebt. Ik denk dat Apple Pay vooral in de mobile commerce een kans maakt, want om een omslag te maken in de fysieke winkels moeten voldoende handelaars tegelijk het betaalsysteem aanvaarden."

Snelheid en gebruiksgemak

De Roo maakt duidelijk dat al die innovaties één doel hebben: het stimuleren van betalingen met de kaart of het opdrijven van de frequentie van de betalingen met de kaart. De snelheid en het gebruiksgemak zijn daarbij cruciaal. Met Apple Pay is nog altijd een authenticatie nodig met gezichtsherkenning, een vingerafdruk of twee keer duwen op de knop aan de zijkant, terwijl dat bij Google Pay en bij contactloos betalen met de kaart voor kleine bedragen niet nodig is. Voor betalingen onder 25 euro - of 50 euro in een parkeergarage - is doorgaans geen pincode nodig. Komt u met verschillende opeenvolgende bedragen uit op een totaal van 50 euro, dan moet u meestal wel een keer uw code intoetsen.

Een ander nadeel is dat u via Apple Pay de betalingen op het web enkel met de kredietkaart kunt afhandelen. "Ik denk niet dat mensen die al een kredietkaart in hun Apple Wallet hebben, nog de moeite zullen doen er ook hun gewone bankkaart in te steken. Dat betekent dat ze in de praktijk meer betalingen met de kredietkaart zullen doen", waarschuwt Van Hove.

Procentje verdienen

"Apple en Google hebben het contactloze betalen niet uitgevonden", zegt De Roo. "Ze proberen zich gewoon tussen de andere schakels in de ketting te wringen om een procentje op al die betalingen te verdienen." Ook Van Hove wijst op de extra laag, boven op de financiële instelling of de kredietkaartmaatschappij die de betaling verwerkt. "En bij elke laag moet iets blijven plakken, zodat iedereen er iets aan kan verdienen", stelt Van Hove. Door met uw kaart in plaats van uw smartphone tegen de betaalterminal te tikken schakelt u dus een tussenpersoon uit.

De Roo wil graag nog één groot misverstand over de veiligheid uit de wereld helpen. "Mensen denken dat dieven letterlijk geld uit hun zakken kunnen slaan door in een overvolle treinwagon met een betaalterminal op hun achterzak of portefeuille te tikken. Elke handelaar met zo'n terminal staat geregistreerd en het is makkelijk te achterhalen met welke terminal ongeoorloofde dingen zijn gebeurd. Mocht er toch iets gebeuren, dan zullen de banken en de kredietkaartmaatschappijen het voor die klant oplossen, omdat het belangrijk is dat de consument vertrouwen heeft in het betaalsysteem."