Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) hekelde maandag al de manier waarop Ryanair reizigers zou tegenwerken wanneer zij een schadevergoeding willen aanvragen voor een vlucht die door de staking geannuleerd werd. Zij gaf de economische inspectie de opdracht om de Ierse autoriteiten daarover in te lichten.

Ook Test Aankoop zegt dat Ryanair de getroffen passagiers 'niet naar behoren heeft geïnformeerd over hun recht op een forfaitaire vergoeding bovenop de terugbetaling van hun ticket', zegt de consumentenorganisatie dinsdag in een persbericht. De luchtvaartmaatschappij zou ook geen formulier hebben voorzien waarop die vergoeding kon worden aangevraagd. 'Nadat een informeel contact met Ryanair niet tot een bevredigend antwoord heeft geleid, roept Test Aankoop Ryanair nu formeel op om de rechten van luchtvaartpassagiers te eerbiedigen', zegt de organisatie nog. Woordvoerder Simon November voegt toe dat Test Aankoop 'geen enkel middel uitsluit om Ryanair te dwingen haar wettelijke verplichtingen na te komen, met inbegrip van gerechtelijke stappen'.

De in België gevestigde stewardessen en stewards van Ryanair staakten op 22, 23 en 24 april onder meer wegens het uitblijven van een nieuwe cao over lonen en premies. Honderden vluchten werden geannuleerd op de luchthavens van Charleroi en Zaventem.

Na een vorige stakingenreeks, in de zomer van 2018, startte Test Aankoop een groepsvordering op tegen Ryanair. Die mondde uiteindelijk uit in een minnelijke schikking, waarbij Ryanair beloofde de zowat 33.000 getroffen passagiers te compenseren.

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) hekelde maandag al de manier waarop Ryanair reizigers zou tegenwerken wanneer zij een schadevergoeding willen aanvragen voor een vlucht die door de staking geannuleerd werd. Zij gaf de economische inspectie de opdracht om de Ierse autoriteiten daarover in te lichten.Ook Test Aankoop zegt dat Ryanair de getroffen passagiers 'niet naar behoren heeft geïnformeerd over hun recht op een forfaitaire vergoeding bovenop de terugbetaling van hun ticket', zegt de consumentenorganisatie dinsdag in een persbericht. De luchtvaartmaatschappij zou ook geen formulier hebben voorzien waarop die vergoeding kon worden aangevraagd. 'Nadat een informeel contact met Ryanair niet tot een bevredigend antwoord heeft geleid, roept Test Aankoop Ryanair nu formeel op om de rechten van luchtvaartpassagiers te eerbiedigen', zegt de organisatie nog. Woordvoerder Simon November voegt toe dat Test Aankoop 'geen enkel middel uitsluit om Ryanair te dwingen haar wettelijke verplichtingen na te komen, met inbegrip van gerechtelijke stappen'.De in België gevestigde stewardessen en stewards van Ryanair staakten op 22, 23 en 24 april onder meer wegens het uitblijven van een nieuwe cao over lonen en premies. Honderden vluchten werden geannuleerd op de luchthavens van Charleroi en Zaventem.Na een vorige stakingenreeks, in de zomer van 2018, startte Test Aankoop een groepsvordering op tegen Ryanair. Die mondde uiteindelijk uit in een minnelijke schikking, waarbij Ryanair beloofde de zowat 33.000 getroffen passagiers te compenseren.