Mensen vinden slechts 9,7 procent van de duurzame reclamecampagnes geloofwaardig, blijkt uit een nieuw onderzoek. Wim Vermeulen (Bubka), professor Gino Verleye (UGent) en Ivox analyseerden 100 campagnes over duurzaamheid en peilden bij 600 Belgen naar hun mening. Maar liefst 91 procent bleek de duurzaamheidsclaims gewoon niet te geloven. Dat dit gebeurt bij de 59 procent van de campagnes die aan greenwashing doen, lijkt logisch, maar ook de andere campagnes worden niet geloofd wegens te weinig gedetailleerd of niet eerlijk genoeg, of door het gebrek aan urgentie of gedeelde waarden.

Als een bananenmerk bijvoorbeeld claimt CO2-neutraal te zijn, vragen mensen zich af hoe het dan zit met de transportemisssies. Het bedrijf kan dan beter uitleggen dat het bomen plant ter compensatie. Toch verwachten de mensen dat de bedrijven en niet de politiek de transitie naar duurzaamheid in handen nemen.

Mensen vinden slechts 9,7 procent van de duurzame reclamecampagnes geloofwaardig, blijkt uit een nieuw onderzoek. Wim Vermeulen (Bubka), professor Gino Verleye (UGent) en Ivox analyseerden 100 campagnes over duurzaamheid en peilden bij 600 Belgen naar hun mening. Maar liefst 91 procent bleek de duurzaamheidsclaims gewoon niet te geloven. Dat dit gebeurt bij de 59 procent van de campagnes die aan greenwashing doen, lijkt logisch, maar ook de andere campagnes worden niet geloofd wegens te weinig gedetailleerd of niet eerlijk genoeg, of door het gebrek aan urgentie of gedeelde waarden. Als een bananenmerk bijvoorbeeld claimt CO2-neutraal te zijn, vragen mensen zich af hoe het dan zit met de transportemisssies. Het bedrijf kan dan beter uitleggen dat het bomen plant ter compensatie. Toch verwachten de mensen dat de bedrijven en niet de politiek de transitie naar duurzaamheid in handen nemen.