Handelaars kunnen pakjes afgeven aan postkantoor voor afhaling door consument

Opstand in raad van bestuur Bpost tegen ceo © belga

Handelaar kunnen voortaan hun verkochte producten afgeven in een lokaal postkantoor, waar de consument de bestelling kan afhalen wanneer het past. Volgens bpost kan de handelaar zich zo concenteren op de verkoop en afhandeling, en hoeft die zich niet meer bezighouden met de levering of de bemanning van een afhaalpunt.

De verkoper kan via www.bpost.be/lokaalafhalen etiketten aanmaken om op de pakjes met de verkochte producten te kleven. Die brengt hij vervolgens naar een postkantoor naar keuze. De koper ontvangt een e-mail zodra het pakje beschikbaar is en kan de bestelling afhalen binnen de openingsuren van het kantoor. De service is beschikbaar in alle postkantoren. De lokale postkantoren worden zo een stockageruimte en afhaalpunt.

Voor de verkoper bedragen de kosten 1 euro per pakje. De pakjes blijven 14 dagen ter beschikking in het kantoor. In een persbericht stelt CEO Jean-Paul Van Avermaet dat bpost nieuwe oplossingen blijft ontwikkelen om ‘er voor te zorgen dat alle pakjes voor de feestdagen bij de bestemmelingen geraken’. ‘Dit initiatief speelt in op een verdere ontwikkeling van de e-commerce en zorgt tegelijkertijd voor een heel efficiënte en echt lokale aanpak van de belevering’, zegt minister van Overheidsbedrijven en Post Petra De Sutter in datzelfde persbericht.

Bpost lanceerde op 15 juni www.elkezaakonline.be, een dienst waarbij ondernemingen een webshop kunnen aanmaken. Sindsdien hebben al meer dan 700 ondernemingen dat gedaan.

Partner Content