Online producten aankopen is inmiddels stevig ingeburgerd. Het aanbod aan webwinkels is gigantisch en voortdurend zoeken nieuwe spelers hun plaats op de markt. Het stijgend aantal transacties gaat ook gepaard met een stijgend aantal pogingen tot fraude. De FOD Economie lanceert woensdag een sensibiliseringscampagne op sociale media die een maand zal lopen. De campagne wordt ondersteund door de site veiligewebshops.be met tips om veilig online te shoppen en frauduleuze websites te ontmaskeren.

Volgens de jaarlijkse barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie kocht in 2020 73 procent van de Belgen al eens iets online. 'Het internet is een gigantisch winkelcentrum geworden maar je moet er als consument net iets waakzamer zijn dan in fysieke winkels', aldus Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming.

De campagne geeft een resem tips om betrouwbare webshops te herkennen: check de identiteit van de koper en controleer het imago van de webshop, vergelijk prijzen, betaal veilig (vermijd webshops die enkel betalingen via overschrijving aanbieden), enz. Eén gouden regel: ga er altijd van uit dat een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, dat vaak ook gewoon is.

De FOD Economie dringt er verder op aan bij wie slachtoffer is of een frauduleuze webshop herkent, dit te melden via het meldpunt van de FOD Economie. Wie zijn geld kwijt is, dient zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn bank en een klacht in te dienen bij de lokale politie.

Online producten aankopen is inmiddels stevig ingeburgerd. Het aanbod aan webwinkels is gigantisch en voortdurend zoeken nieuwe spelers hun plaats op de markt. Het stijgend aantal transacties gaat ook gepaard met een stijgend aantal pogingen tot fraude. De FOD Economie lanceert woensdag een sensibiliseringscampagne op sociale media die een maand zal lopen. De campagne wordt ondersteund door de site veiligewebshops.be met tips om veilig online te shoppen en frauduleuze websites te ontmaskeren.Volgens de jaarlijkse barometer van de informatiemaatschappij van de FOD Economie kocht in 2020 73 procent van de Belgen al eens iets online. 'Het internet is een gigantisch winkelcentrum geworden maar je moet er als consument net iets waakzamer zijn dan in fysieke winkels', aldus Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming.De campagne geeft een resem tips om betrouwbare webshops te herkennen: check de identiteit van de koper en controleer het imago van de webshop, vergelijk prijzen, betaal veilig (vermijd webshops die enkel betalingen via overschrijving aanbieden), enz. Eén gouden regel: ga er altijd van uit dat een aanbieding die te mooi lijkt om waar te zijn, dat vaak ook gewoon is.De FOD Economie dringt er verder op aan bij wie slachtoffer is of een frauduleuze webshop herkent, dit te melden via het meldpunt van de FOD Economie. Wie zijn geld kwijt is, dient zo snel mogelijk contact op te nemen met zijn bank en een klacht in te dienen bij de lokale politie.