Enquête Horeca Vlaanderen: horecazaken rekenen stijgende kosten slechts gedeeltelijk door aan klanten

© Getty

Tijdens het eerste kwartaal van het jaar zag bijna de helft (45 procent) van de horecaondernemers de voedingsprijzen met minstens 15 procent stijgen. Maar liefst 80 procent van de horecaondernemers zag de prijzen minstens 10 procent stijgen. Het verhogen van prijzen op de menukaart is de tactiek die horecaondernemers dan het vaakst toepassen, al doet bijna helft van de horecaondernemers dat slechts gedeeltelijk. Dat blijkt uit een peiling van koepelorganisatie Horeca Vlaanderen bij haar leden.

Volgens Eurostat bedroeg de inflatie in België 10,5 procent in juni. De Europese dienst hanteert een andere berekeningswijze dan het Belgische statistiekbureau Statbel, dat de inflatie in juni raamde op 9,65 procent, het hoogste niveau sinds oktober 1982. De prijzen van een bezoek aan een horecazaak zijn met 5,4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Vooral olie en vetten, vlees en vis, graanproducten en aardappelen werden duurden, maar ook verpakkingen en linnengoed werden er niet goedkoper op.

‘De horeca is de voorlaatste in rij van de gehele voedingsketen, beginnend bij de boer, die onder druk staat van de prijsstijgingen’, zegt Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen. ‘Onze ondernemers proberen door alternatieven hun gasten slechts beperkt te raken in hun portemonnee. Maar ook zij moeten aan het einde van de rit hun rekening maken, willen ze dat hun onderneming gezond blijft’, klinkt het.

Het verhogen van de prijzen is de tactiek die ondernemers het vaakst gebruiken bij stijgende aankoopprijzen. Bijna de helft van de horecaondernemers (46 procent) rekent de prijsstijgingen gedeeltelijk door naar de klanten. Een tiende van de uitbaters rekent integraal door naar de klanten. Nog eens 42 procent behoudt zijn prijzen voorlopig, maar sluit niet uit dat prijsstijgingen volgen. Slechts 2 procent sluit een prijsstijging uit.

Bovenop prijsstijgingen ziet Horeca Vlaanderen dat horecaondernemers hun personeel anders inzetten (38 procent), goedkopere ingrediënten gebruiken (27 procent) of kleinere porties aanbieden (18 procent) om de prijs te drukken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content