De Europese koepel van consumentenorganisaties Euroconsumers begint een groepsvordering tegen Apple. De elektronicareus zou in zijn iPhone6 software hebben ingebouwd waardoor die sneller onbruikbaar wordt. In de Verenigde Staten betaalde Apple dit jaar een compensatie van 500 miljoen dollar aan consumenten om een classaction af te wenden. De Europese consumenten hebben daar ook recht op, maar ze hebben vooral recht op duurzamere modellen.

Het is goed dat organisaties als Test-Aankoop de bedrijven scherp houden en 11.000 meldingen verzamelen met de campagne 'Te rap kapot'. 68 procent van de aangemelde toestellen ging al na minder dan drie jaar kapot en 82 procent van de herstelpogingen mislukte. Het is ook goed dat de consumenten leren dat ze niet enkel op de prijs moeten letten, maar ook op de kwaliteit en de beschikbaarheid van onderdelen.

Een economie die draait rond zo veel mogelijk toestellen verkopen, is ten dode opgeschreven.

In 2019 produceerde de wereld 53,6 miljoen ton elektronisch afval, waarvan slechts 20 procent werd gerecycleerd. Tegelijk worden de grondstoffen voor elektronische toestellen schaarser. De oplossing is eenvoudig: maak toestellen die langer meegaan en laat de consumenten bijvoorbeeld betalen voor een jaarlijks onderhoud of een update, mét een garantie dat het toestel tien of twintig jaar meegaat. Verkoop geen lampen, verkoop een abonnement op licht.

Het probleem gaat ook verder dan elektronica en huishoudtoestellen. Een economie die draait rond zo veel mogelijk toestellen verkopen, is ten dode opgeschreven. De overstap naar een abonnementen- of diensteneconomie die ten dienste van de consument en de maatschappij staat, is de enige weg vooruit. Bedrijven kunnen maar beter vroeger dan later die bocht nemen.

De Europese koepel van consumentenorganisaties Euroconsumers begint een groepsvordering tegen Apple. De elektronicareus zou in zijn iPhone6 software hebben ingebouwd waardoor die sneller onbruikbaar wordt. In de Verenigde Staten betaalde Apple dit jaar een compensatie van 500 miljoen dollar aan consumenten om een classaction af te wenden. De Europese consumenten hebben daar ook recht op, maar ze hebben vooral recht op duurzamere modellen. Het is goed dat organisaties als Test-Aankoop de bedrijven scherp houden en 11.000 meldingen verzamelen met de campagne 'Te rap kapot'. 68 procent van de aangemelde toestellen ging al na minder dan drie jaar kapot en 82 procent van de herstelpogingen mislukte. Het is ook goed dat de consumenten leren dat ze niet enkel op de prijs moeten letten, maar ook op de kwaliteit en de beschikbaarheid van onderdelen.In 2019 produceerde de wereld 53,6 miljoen ton elektronisch afval, waarvan slechts 20 procent werd gerecycleerd. Tegelijk worden de grondstoffen voor elektronische toestellen schaarser. De oplossing is eenvoudig: maak toestellen die langer meegaan en laat de consumenten bijvoorbeeld betalen voor een jaarlijks onderhoud of een update, mét een garantie dat het toestel tien of twintig jaar meegaat. Verkoop geen lampen, verkoop een abonnement op licht. Het probleem gaat ook verder dan elektronica en huishoudtoestellen. Een economie die draait rond zo veel mogelijk toestellen verkopen, is ten dode opgeschreven. De overstap naar een abonnementen- of diensteneconomie die ten dienste van de consument en de maatschappij staat, is de enige weg vooruit. Bedrijven kunnen maar beter vroeger dan later die bocht nemen.