De Nationale Veiligheidsraad besliste midden maart om niet-essentiële verplaatsingen te verbieden om zo de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Bedrijven moesten overschakelen op telewerk. De NMBS schroefde haar aanbod daarop fors terug. Sinds begin deze maand worden de beperkingen geleidelijk versoepeld en heeft ook de NMBS haar aanbod opnieuw uitgebreid.

Maar de piekuurtreinen rijden nog altijd niet uit. En ook de algemene verkoopvoorwaarden blijven van toepassing voor de terugbetaling van abonnementen. Dat is volgens de consumentenorganisaties 'duidelijk onvoldoende'. Een eerder verzoek bleef onbeantwoord en dus wordt nu een nieuwe oproep gelanceerd. 'Wij vragen de NMBS opnieuw om, in overleg met de federale overheid, uitzonderlijke maatregelen te nemen om de abonnementen voor zowel de trein als de parkeerplaatsen terug te betalen of te verlengen. We vragen ook een verlenging van de geldigheid van de 10-rittenkaarten zoals de RailPass tot 31 augustus en een verlenging van de reservering van niet-gebruikte parkeerplaatsen tot dezelfde datum', klinkt het. 'Wij zijn ons bewust van de budgettaire impact voor de NMBS, maar het is niet aan de reizigers om de kosten te dragen. Het inkomstenverlies van de NMBS moet worden gecompenseerd door de federale overheid.'

Omdat er nu weer meer mensen gebruik maken van de trein, vragen de organisaties ook om de terugkeer van de piekuurtreinen. 'Dat is nodig om de reizigers in de treinen beter te verdelen en hen meer alternatieven te bieden voor hun verplaatsingen', luidt het.

Maar de NMBS houdt de boot voorlopig af. Uitzonderlijke maatregelen om de abonnementen terug te betalen of te verlengen zitten er niet in. 'De terugbetaling kan volgens de gebruikelijke voorwaarden', aldus woordvoerder Dimitri Temmerman. De geldigheid van de 10-rittenkaarten werd eerder al verlengd tot einde juni. Voor wat de piekuurtreinen betreft wijst de spoorwegmaatschappij naar de nog altijd erg lage bezettingsgraad. 'In de spits bedraagt de gemiddelde bezettingsgraad momenteel 9 procent. Als het aantal reizigers sterk zou gaan stijgen en de sociale afstandsregels gerespecteerd moeten worden, zijn we bereid om dit te herbekijken', aldus de woordvoerder.

Op het hele spoorwegnet telt de NMBS nu gemiddeld zowat 181.000 reizigers per dag. Dat is een verdubbeling tegenover de lockdown-periode, maar nog altijd veel minder dan de 900.000 reizigers voor de coronacrisis.

De Nationale Veiligheidsraad besliste midden maart om niet-essentiële verplaatsingen te verbieden om zo de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Bedrijven moesten overschakelen op telewerk. De NMBS schroefde haar aanbod daarop fors terug. Sinds begin deze maand worden de beperkingen geleidelijk versoepeld en heeft ook de NMBS haar aanbod opnieuw uitgebreid.Maar de piekuurtreinen rijden nog altijd niet uit. En ook de algemene verkoopvoorwaarden blijven van toepassing voor de terugbetaling van abonnementen. Dat is volgens de consumentenorganisaties 'duidelijk onvoldoende'. Een eerder verzoek bleef onbeantwoord en dus wordt nu een nieuwe oproep gelanceerd. 'Wij vragen de NMBS opnieuw om, in overleg met de federale overheid, uitzonderlijke maatregelen te nemen om de abonnementen voor zowel de trein als de parkeerplaatsen terug te betalen of te verlengen. We vragen ook een verlenging van de geldigheid van de 10-rittenkaarten zoals de RailPass tot 31 augustus en een verlenging van de reservering van niet-gebruikte parkeerplaatsen tot dezelfde datum', klinkt het. 'Wij zijn ons bewust van de budgettaire impact voor de NMBS, maar het is niet aan de reizigers om de kosten te dragen. Het inkomstenverlies van de NMBS moet worden gecompenseerd door de federale overheid.'Omdat er nu weer meer mensen gebruik maken van de trein, vragen de organisaties ook om de terugkeer van de piekuurtreinen. 'Dat is nodig om de reizigers in de treinen beter te verdelen en hen meer alternatieven te bieden voor hun verplaatsingen', luidt het.Maar de NMBS houdt de boot voorlopig af. Uitzonderlijke maatregelen om de abonnementen terug te betalen of te verlengen zitten er niet in. 'De terugbetaling kan volgens de gebruikelijke voorwaarden', aldus woordvoerder Dimitri Temmerman. De geldigheid van de 10-rittenkaarten werd eerder al verlengd tot einde juni. Voor wat de piekuurtreinen betreft wijst de spoorwegmaatschappij naar de nog altijd erg lage bezettingsgraad. 'In de spits bedraagt de gemiddelde bezettingsgraad momenteel 9 procent. Als het aantal reizigers sterk zou gaan stijgen en de sociale afstandsregels gerespecteerd moeten worden, zijn we bereid om dit te herbekijken', aldus de woordvoerder.Op het hele spoorwegnet telt de NMBS nu gemiddeld zowat 181.000 reizigers per dag. Dat is een verdubbeling tegenover de lockdown-periode, maar nog altijd veel minder dan de 900.000 reizigers voor de coronacrisis.