In Frankrijk geldt sinds dit jaar een verplichting om de klassieke fossiele kerosine bij te mengen met minstens 1 procent duurzame brandstof (Sustainable Aviation Fuel of SAF). Er werd ook een stappenplan uitgetekend om te gaan naar 2 procent in 2025 en 5 procent in 2030.

In Nederland is er nog geen verplichting, maar ook KLM en Transavia, die samen met Air France de luchtvaartgroep Air France-KLM vormen, zullen voortaan standaard duurzame brandstof gebruiken. Zo zal KLM 0,5 procent SAF bijmengen voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam.

De CO2-uitstoot van de duurzame brandstof ligt minstens 75 procent lager dan die van fossiele kerosine, en SAF is volgens KLM dan ook 'op de korte termijn het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen' in de luchtvaart.

Vier keer duurder

Maar de kosten voor de duurzame brandstof liggen wel 'minstens vier keer hoger', en die meerkost wordt doorgerekend in de tickets. 'De verhoging van de ticketprijzen varieert van 1 tot 12 euro voor een ticket, afhankelijk van geboekte cabineklasse (economy/business) en de te vliegen afstand', klinkt het in een persbericht van KLM.

De klanten krijgen daarnaast de mogelijkheid om bovenop de standaard bijmenging nog een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen. 'Elke euro die vrijwillig wordt bijgedragen, zal geïnvesteerd worden in de aankoop van duurzame brandstof', aldus Air France.

De luchtvaartsector, die verantwoordelijk is voor 2,5 à 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, streeft naar een nuluitstoot in 2050. Voor een groot deel van de uitstootvermindering rekent hij op niet-fossiele brandstoffen. Niet alleen de hoge kostprijs speelt nog parten, ook is de productie momenteel nog veel te laag.

Belgische mengfabriek

Ook in België wordt er ingezet op duurzame brandstof. Zo maakte Brussels Airport onlangs bekend dat het de komende jaren een mengfabriek wil bouwen waar kerosine gemengd zal worden met biobrandstof. Brussels Airport zou zo de eerste luchthaven wereldwijd worden waar dat ter plaatse gebeurt. De luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, TUI en DHL zouden die biobrandstof als eerste gebruiken.

Duurzame brandstof wordt onder meer gemaakt op basis van gebruikte oliën of residuen uit bos- en landbouw, en er is ook synthetische SAF. Ze vertegenwoordigde in 2019 minder dan 0,1 procent van de 360 miljard liter brandstof die de luchtvaart dat jaar gebruikte.

In Frankrijk geldt sinds dit jaar een verplichting om de klassieke fossiele kerosine bij te mengen met minstens 1 procent duurzame brandstof (Sustainable Aviation Fuel of SAF). Er werd ook een stappenplan uitgetekend om te gaan naar 2 procent in 2025 en 5 procent in 2030. In Nederland is er nog geen verplichting, maar ook KLM en Transavia, die samen met Air France de luchtvaartgroep Air France-KLM vormen, zullen voortaan standaard duurzame brandstof gebruiken. Zo zal KLM 0,5 procent SAF bijmengen voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. De CO2-uitstoot van de duurzame brandstof ligt minstens 75 procent lager dan die van fossiele kerosine, en SAF is volgens KLM dan ook 'op de korte termijn het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen' in de luchtvaart. Maar de kosten voor de duurzame brandstof liggen wel 'minstens vier keer hoger', en die meerkost wordt doorgerekend in de tickets. 'De verhoging van de ticketprijzen varieert van 1 tot 12 euro voor een ticket, afhankelijk van geboekte cabineklasse (economy/business) en de te vliegen afstand', klinkt het in een persbericht van KLM. De klanten krijgen daarnaast de mogelijkheid om bovenop de standaard bijmenging nog een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen. 'Elke euro die vrijwillig wordt bijgedragen, zal geïnvesteerd worden in de aankoop van duurzame brandstof', aldus Air France. De luchtvaartsector, die verantwoordelijk is voor 2,5 à 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, streeft naar een nuluitstoot in 2050. Voor een groot deel van de uitstootvermindering rekent hij op niet-fossiele brandstoffen. Niet alleen de hoge kostprijs speelt nog parten, ook is de productie momenteel nog veel te laag.Ook in België wordt er ingezet op duurzame brandstof. Zo maakte Brussels Airport onlangs bekend dat het de komende jaren een mengfabriek wil bouwen waar kerosine gemengd zal worden met biobrandstof. Brussels Airport zou zo de eerste luchthaven wereldwijd worden waar dat ter plaatse gebeurt. De luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, TUI en DHL zouden die biobrandstof als eerste gebruiken. Duurzame brandstof wordt onder meer gemaakt op basis van gebruikte oliën of residuen uit bos- en landbouw, en er is ook synthetische SAF. Ze vertegenwoordigde in 2019 minder dan 0,1 procent van de 360 miljard liter brandstof die de luchtvaart dat jaar gebruikte.