Aantal online shoppers stijgt, maar online uitgaven dalen met 8 procent

De invloed van de coronacrisis op de online uitgaven van de Belgen was in het eerste kwartaal van 2020 duidelijk merkbaar. Het aantal online shoppers steeg wel, maar het totale aantal online uitgaven daalde met 8 procent naar 2,7 miljard euro. Opvallend: Vlaanderen werd veel zwaarder getroffen dan Wallonië en Brussel. Dat blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor.

Voor het eerst sinds de start van de Market Monitor-metingen is er een daling in de online uitgaven van de Belgen. Waar er de afgelopen jaren steevast een groei was van ongeveer 7 procent per jaar, gaat het nu om een daling van 235 miljoen euro, of 8 procent lager ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Belg kocht in het eerste kwartaal van 2020 producten ter waarde van 2,7 miljard euro.

Nochtans vonden veel meer consumenten hun weg naar het online shoppen: met 7,5 miljoen online shoppers dit kwartaal is er opnieuw een stijging van 2 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2019. Dat vertaalt zich in 117.000 consumenten die voor het eerst e-commerce ontdekken.

Uit de bevraging blijkt dat 4 op de 10 consumenten meer online gewinkeld hebben. En dat is ook merkbaar in het totaalaantal online aankopen: dat steeg tot 28 miljoen. Bovendien is 10 procent van de consumenten nu al overtuigd dat hij/zij nog meer zal online shoppen na de coronacrisis.

De impact van de coronacrisis op de online handel blijkt veel groter in Vlaanderen dan Wallonië en Brussel. In Vlaanderen daalden de uitgaven met 197 miljoen euro (-10 procent); in Wallonië en Brussel was er daarentegen een daling met 39 miljoen euro (-4 procent). Voornamelijk in de reis- en evenementensector is het verschil duidelijk merkbaar. De aankopen van reizen online zijn in Vlaanderen gehalveerd, terwijl er in Franstalig België slechts een vermindering met een kwart is.

Volgens Sofie Geeroms van BeCommerce is Vlaanderen meer exportgericht dan Wallonië en in die zin ook veel vatbaarder voor internationale trends. ‘De coronacrisis was in januari al in alle hevigheid aan het woeden in China en dat heeft zich op dat moment sneller in Vlaanderen gemanifesteerd dan in het zuiden van het land.’

Tuinmeubels

De online uitgaven van producten groeiden met 227 miljoen euro. Opvallend is dat niet de categorie Media & Entertainment, met headphones en tweede schermen, de grootste winnaar is van de coronacrisis, maar wel de categorie Home & Garden. Die laatste groeide met 59 miljoen euro (68 procent) aan online uitgaven in het eerste kwartaal van 2020. Die categorie groeide enkel in Vlaanderen (+127 procent), in Wallonië en Brussel slonk ze met 4 procent.

‘Waar de consument vroeger kleinere producten, zoals verf en geurkaarsen, online kocht, is nu alle schroom weggevallen voor de online aankoop en levering aan huis van grotere stukken zoals tuinmeubels, barbecues en parasols. We verwachten dat de consument hier in de toekomst gebruik van blijft maken nu hij het gemak van thuislevering ontdekt heeft’, aldus Geeroms. Ook de groei van de categorie Media & Entertainment met 10 procent is een gevolg van de lockdown en thuiswerken.

Diensten

De coronacrisis hakt er zwaar in voor de diensten online. Uit het onderzoek blijkt dat er een daling van 28 procentpunten is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Waar de reis- en evenementensector normaal gezien de sterkste sector is online, zakken deze sectoren nu ineen met een daling van 43 procent in online uitgaven voor “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)” en 20 procent voor pakketreizen. Voor tickets voor attracties en events, zoals concerten, bioscoop en dierentuinen, was er een daling van een vierde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

‘Voor deze sectoren begon de coronacrisis niet met de lockdown op 13 maart, maar al lang daarvoor’, benadrukt Geeroms. ‘Reizen, onder andere naar Azië en Italië, werden al in januari en februari geannuleerd toen de coronacrisis daar eerder begon dan bij ons.’

Partner Content