Mediagroepen SBS Belgium en DPG Media gaan nauwer samenwerken met de telecomoperatoren Telenet en Proximus en de reclameregieën IP Belgium en RMB rond doelgericht adverteren op de televisie. De verschillende actoren gaan hun gepersonaliseerde reclame standaardiseren, melden ze dinsdag in een persbericht. Zo zijn bijvoorbeeld meer dan 25 doelgroepen voor doelgericht adverteren uitgewerkt.

Trends

Nooit eerder kregen de Kringwinkels zoveel volk over de vloer als vorig jaar. Maar liefst 6,466 miljoen klanten kochten elk gemiddeld 5,5 kg aan spullen, waardoor heel wat goederen van de afvalberg werden gered. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de Kringwinkels, naar aanleiding van "De Dag van de Kringwinkel", die zaterdag plaatsvindt.

DataNews

De ministers van Financiën en centrale bankiers van de G7, de zeven grootste economieën van de wereld, willen niet dat Facebook met een eigen virtuele munt komt als die niet goed gereguleerd wordt. Dat nieuws wordt pas later vandaag officieel bekendgemaakt, maar persbureau Reuters heeft al een conceptversie ingezien.

Het aantal personenwagens in Vlaanderen blijft jaar na jaar stijgen. De afgelopen 13 jaar steeg het aantal met 20 procent. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van Statistiek Vlaanderen. Opvallend is dat 6 op de 10 nieuwe wagens rijden op benzine.

Van alle Belgen die online actief zijn, hebben acht op de tien het afgelopen jaar ook online gekocht. Dat blijkt uit een onderzoek van handelsfederatie Comeos. 94 procent geeft ook aan in de toekomst opnieuw online te zullen kopen.

Veel handelaars kozen er tijdens de coronaperiode voor cashgeld als betalingsmiddel te weigeren. Van kleine zaken zoals de koffiebar Full Circle Coffee in Gent tot grote bedrijven zoals IKEA België. In maart werd, tenzij bij voorverkoop, betalen met cash ook in het Vlaamse openbaar vervoer verboden.

Trends

De inflatie is in september licht gestegen en bedraagt nu 0,90 procent. Dat blijkt uit cijfers die het Belgische statistiekbureau Statbel heeft vrijgegeven.

De Belgische consument heeft de zomerblues een beetje van zich kunnen afschudden. Kelderde het consumentenvertrouwen in augustus nog, dan schat de consument in deze zonnige septembermaand de toekomst opnieuw iets rooskleuriger in.