Winkelfederatie Comeos peilt ook dit jaar naar de trends in de Handelsbarometer. 4.000 Belgen tussen 20 en 65 jaar werden bevraagd over hun consumentenattitudes en levensstijlen. Meer dan de helft van de bevraagden ondervindt last van de economische crisis (56,6%) en gelooft niet dat zijn spaarcenten veilig zijn (49,5%). Nog eens 56% denkt dat zijn koopkracht in 2014 niet zal verbeteren. "Deze trend is al twee jaar voelbaar. Wat de consument niet nodig heeft, wordt voorlopig niet gekocht. Vooral grote aankopen worden uitgesteld," zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Vooral 51- tot 65-jarigen zien de toekomst somber in: 67,7% gelooft niet dat zijn koopkracht in 2014 zal verbeteren, tegenover 47,7% van de jongeren (20 tot 35 jaar). Toch ondervinden jongeren (62,6%) meer last van de crisis dan ouderen (51,5%). Een ruim en evenwichtig assortiment is niettemin belangrijker dan de scherpste prijs, blijkt evenzeer. 79,7% van de klanten kiest voor een kledingzaak omwille van zijn ruim assortiment. Ook klantvriendelijk personeel (73,8%) en een evenwichtig assortiment (72,2%) spelen een belangrijke rol. Prijs (69,7%) komt pas op de vierde plaats. Een ruim (68,9%) en duurzaam (67,2%) assortiment zijn de belangrijkste redenen waarom Belgen voor een bepaalde interieur- en decoratiewinkel kiezen. Voor 36- tot 50-jarigen is een duurzaam assortiment zelfs de hoofdreden (76,2%). Parkeergelegenheid wint duidelijk aan belang. Maar liefst 77,4% van de bevraagden geeft aan dat dit meespeelt in hun keuze, dat is 30% meer dan vorig jaar. De e-commerce groeide sterk in 2013 en zal dat blijven doen in 2014. Meer dan twee derde van de bevraagden wil evenveel of vaker online shoppen dan vorig jaar. (Belga)