In concreto vereenvoudigt en harmoniseert de nieuwe richtlijn de regels die gelden voor overeenkomsten op afstand (bv. internetverkoop) en buiten verkoopruimten (bv. verkoop aan huis), en garandeert ze de consument bescherming op een hoog niveau. De richtlijn harmoniseert ook de informatie die aan de consument gegeven moet worden en het recht op herroeping voor deze twee soorten overeenkomsten. Sinds 1 juni 2014 gelden dan ook enkele nieuwe regels. De handelaar moet de consument inlichten over de gebruikskosten van de communicatietechniek die wordt gebruikt voor het sluiten van de overeenkomst op afstand, informatie over het herroepingsrecht, de terugzendkosten, de compatibiliteit tussen programma's en software en het exclusieve gebruik van bepaalde software voor het functioneren van een bepaald programma. Zoals al het geval was voor de verkoop op afstand, wordt de herroepingstermijn op 14 dagen gebracht voor overeenkomsten gesloten buiten verkoopruimten (zelfs wanneer de consument om het bezoek heeft gevraagd). De herroepingstermijn wordt met 12 maanden verlengd als er geen informatie over het herroepingsrecht aan de consument wordt gegeven. Bovendien kan de consument vanaf nu een geharmoniseerd model van herroepingsformulier gebruiken. De consument blijft wel vrij om een communicatiemiddel naar keuze te gebruiken voor het uitoefenen van dit recht. Ook de risico-overdracht wordt aangepast: worden de goederen verzonden, dan geldt de risico-overdracht wanneer de consument de goederen fysiek in bezit neemt. Het risico op verlies of beschadiging van de goederen is dus pas voor rekening van de consument zodra hij of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. (Belga)