Een werknemer die van zijn bedrijf een firmawagen ter beschikking krijgt en die ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen - daaronder zit ook het woon-werkverkeer - geniet een voordeel in natura. Anders gezegd: het gaat om een stuk verloning. En dus moet de werkgever daarop ook bijdragen voor de RSZ betalen. Die gebruikt ze voor het aanleggen van fondsen voor werkloosheidsuitkeringen, ziekteverzekering, vergoedingen voor arbeidsongevallen, kinderbijslagen, ... Op het voordeel in natura van een bedrijfswagen gelden echter niet de klassieke RSZ-bijdragen. Ze worden wel berekend volgens de CO2-uitstoot en het brandstoftype van de wagen. Voorts is de bijdrage gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer van september. Voor de bijdragen van 2013 bedroeg die 1,1920, voor bijdragen in 2014 wordt dat 1,2048. Voor een dieselwagen wordt de bijdrage ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 600) / 12) x 1,2048. Voor een benzinewagen is dat ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 768) / 12) x 1,2048. En voor een LPG-wagen ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 990) / 12) x 1,2048. Voor een elektrische wagen is het standaard 25,10 euro. En dat bedrag geldt meteen ook als minimumbijdrage voor de andere brandstoftypes. (Belga)

Een werknemer die van zijn bedrijf een firmawagen ter beschikking krijgt en die ook mag gebruiken voor privéverplaatsingen - daaronder zit ook het woon-werkverkeer - geniet een voordeel in natura. Anders gezegd: het gaat om een stuk verloning. En dus moet de werkgever daarop ook bijdragen voor de RSZ betalen. Die gebruikt ze voor het aanleggen van fondsen voor werkloosheidsuitkeringen, ziekteverzekering, vergoedingen voor arbeidsongevallen, kinderbijslagen, ... Op het voordeel in natura van een bedrijfswagen gelden echter niet de klassieke RSZ-bijdragen. Ze worden wel berekend volgens de CO2-uitstoot en het brandstoftype van de wagen. Voorts is de bijdrage gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer van september. Voor de bijdragen van 2013 bedroeg die 1,1920, voor bijdragen in 2014 wordt dat 1,2048. Voor een dieselwagen wordt de bijdrage ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 600) / 12) x 1,2048. Voor een benzinewagen is dat ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 768) / 12) x 1,2048. En voor een LPG-wagen ((CO2-emissie in gram per km x 9 euro) - 990) / 12) x 1,2048. Voor een elektrische wagen is het standaard 25,10 euro. En dat bedrag geldt meteen ook als minimumbijdrage voor de andere brandstoftypes. (Belga)