BNP Paribas Fortis maakt reclame voor lening voor kerstcadeaus: ‘Gevaarlijk’

© Belga

BNP Paribas Fortis maakt momenteel reclame voor een persoonlijke lening tegen 5,90 procent rente. Verkoopsargument: zo kunt u én kerstcadeautjes kopen én een reis boeken “zonder aan uw spaargeld te raken”. “Gevaarlijk”, vindt het Netwerk tegen Armoede.

De bank schrijft een selectie van enkele duizenden particulieren aan. “Wat doet u het liefst? Geven of nemen? Koopt u liever kerstcadeautjes voor uw gezin, familie en vrienden? Of pakt u het liefst vandaag nog uw koffers om op skireis of naar de zon te vertrekken?”, luidt het. “Uiteraard combineert u ze het liefst allebei. Dat kan! Met de Persoonlijke Lening van BNP Paribas Fortis maakt u ook deze winter al uw plannen waar, zonder aan uw spaargeld te raken.”

Dat is een opvallende boodschap, want terwijl het spaargeld door de lage rentes haast niets meer opbrengt, heeft de persoonlijke lening wel een jaarlijks kostenpercentage van 5,90 procent (bij een lening van 7.500 euro). Hilde Junius, woordvoerster van de bank, benadrukt dat de campagne gericht is tot een bepaalde doelgroep en dat dus niet iedereen het voorstel krijgt. Klanten met een geschiedenis van “betaalincidenten” ontvangen het bijvoorbeeld niet.

Junius zegt dat er bij de consument vraag bestaat naar persoonlijke leningen, en ze verwijst daarbij naar de vele winkelketens die al jarenlang leningen koppelen aan een aankoop van bijvoorbeeld een dure televisie. De banken willen ook een deel van die markt en gaan de concurrentie aan. “Maar we zijn er op een verantwoordelijke manier mee bezig”, benadrukt ze.

De reclame is wettelijk in orde en verschillende banken hebben gelijkaardige aanbiedingen, maar toch zijn dergelijke acties niet naar de zin van het Netwerk tegen Armoede. “Dit is een gevaarlijk verleidelijk voorstel op dagen dat de etalages vol liggen”, zegt Hilde Linssen, die bij het netwerk werkt rond schulden.

Ze stelt vast dat consumentenkredieten, leningen om allerhande spullen te kopen, de laatste jaren in de lift zitten. “Dat is niet goed. Het lijkt alsof het geld voor het rapen ligt”, zegt Linssen. “Wij schieten niet op één specifieke bank, want dit gaat over de hele financiële sector. De eindejaarsfeesten vormen traditioneel een periode waarin mensen heel vaak nee moeten zeggen, tegen zichzelf en tegen hun kinderen. Zo’n aanbod verhoogt die psychologische druk alleen maar.”

“We zien ook steeds vaker aanbiedingen op het internet passeren”, merkt Linssen nog op. “Mensen in een financieel zwakkere positie moeten daar weerstand tegen kunnen bieden. Het probleem is ook dat er in die gevallen vaak geen degelijk solvabiliteitsonderzoek plaatsvindt.”

Bovendien blijken sommige leningen veel duurder uit te vallen dan de reclame laat uitschijnen. Cijfers van de Nationale Bank bevestigen dat nogal wat Belgen hun leningen niet op tijd terugbetalen. Vooral bij de consumentenkredieten is dat een probleem. Van de contracten voor een consumentenkrediet zat volgens de cijfers van oktober 6,2 procent met een betaalachterstand. In absolute cijfers zijn dat 521.003 achterstallige contracten op ruim 8,3 miljoen uitstaande contracten.

(Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content