BeCommerce baseert zich op de cijfers van meer dan 400 webwinkels. Die realiseerden tussen 26 november en 30 december 23,7 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2012 werd een zakencijfer van 1,52 miljard euro in de boeken geschreven, een stijging met 11,8 procent.De Belgische consument kocht via het internet hoofdzakelijk mode-artikelen, gevolgd door multimedia en elektronica, speelgoed, boeken, cd's en dvd's en decoratie. Zij die beslisten hun aankopen online te doen, wilden volgens BeCommerce vooral de drukte in de 'gewone' winkels vermijden. Bovendien beschouwen steeds meer mensen onlineshoppen als een gemakkelijke manier van winkelen. Belangrijk is wellicht ook dat het onveiligheidsgevoel sterk is afgenomen de jongste jaren. Webwinkels werken op dat vlak samen met gespecialiseerde organisaties die een beveiligde betaalomgeving aanbieden, waardoor het voor hackers zo goed als onmogelijk wordt om te frauderen. Aanvankelijk stond de Belgische consument eerder wantrouwig ten aanzien van internetbetalingen. Dat belemmerde de ontwikkeling van een gezonde internethandel in ons land. Uit de cijfers van BeCommerce blijkt ook nog dat op Cyber Monday (de maandag na Thanksgiving Day en altijd een topdag voor webwinkels) de webshops 35,72 miljoen euro of 15,2 procent van hun eindejaarsomzet haalden. De meeste verkopen vonden plaats tussen 7 en 31 december. Die periode was goed voor een omzet van 128,78 miljoen euro. (DLA)

BeCommerce baseert zich op de cijfers van meer dan 400 webwinkels. Die realiseerden tussen 26 november en 30 december 23,7 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2012 werd een zakencijfer van 1,52 miljard euro in de boeken geschreven, een stijging met 11,8 procent.De Belgische consument kocht via het internet hoofdzakelijk mode-artikelen, gevolgd door multimedia en elektronica, speelgoed, boeken, cd's en dvd's en decoratie. Zij die beslisten hun aankopen online te doen, wilden volgens BeCommerce vooral de drukte in de 'gewone' winkels vermijden. Bovendien beschouwen steeds meer mensen onlineshoppen als een gemakkelijke manier van winkelen. Belangrijk is wellicht ook dat het onveiligheidsgevoel sterk is afgenomen de jongste jaren. Webwinkels werken op dat vlak samen met gespecialiseerde organisaties die een beveiligde betaalomgeving aanbieden, waardoor het voor hackers zo goed als onmogelijk wordt om te frauderen. Aanvankelijk stond de Belgische consument eerder wantrouwig ten aanzien van internetbetalingen. Dat belemmerde de ontwikkeling van een gezonde internethandel in ons land. Uit de cijfers van BeCommerce blijkt ook nog dat op Cyber Monday (de maandag na Thanksgiving Day en altijd een topdag voor webwinkels) de webshops 35,72 miljoen euro of 15,2 procent van hun eindejaarsomzet haalden. De meeste verkopen vonden plaats tussen 7 en 31 december. Die periode was goed voor een omzet van 128,78 miljoen euro. (DLA)