De zwakke economische groei in België vertaalt zich ook naar de gezinsuitgaven. De consumptie van de Belgische gezinnen is de motor van de economie, en groeit in "normale" tijden met 1,6% per jaar. Tussen eind 2010 en maart 2012 bleef de groei van de consumptie echter steken op 0,3%.

De vrees voor de toekomst en de grote onzekerheid over de Europese economie wegen vertalen zich dus duidelijk in meer sparen en minder uitgeven. De angst van de gezinnen toont zich in de vertrouwensenquêtes die elke maand door de Nationale Bank worden gevoerd. Het vertrouwenspeil blijft zeer zwak, ondanks de lichte toename de voorbije maanden. Bovendien zakte het peil opnieuw in juli en dit ondanks enkele succesjes op Europees beleidsvlak.

In deze donkere context wou ING weten wat er gebeurt met het vakantiebudget van de Belgen. De resultaten van de enquête bevestigen de vermoedens. 60% van de deelnemers zegt dat zijn vakantiebudget dit jaar lager is dan vorig jaar, terwijl 28% hetzelfde uitgeeft als vorig jaar. Hoewel een stijging van de consumptie in de tweede jaarhelft wordt verwacht, blijft zowel de Europese als de wereldwijde economische context fragiel genoeg om daar verandering in te brengen.

De zwakke economische groei in België vertaalt zich ook naar de gezinsuitgaven. De consumptie van de Belgische gezinnen is de motor van de economie, en groeit in "normale" tijden met 1,6% per jaar. Tussen eind 2010 en maart 2012 bleef de groei van de consumptie echter steken op 0,3%.De vrees voor de toekomst en de grote onzekerheid over de Europese economie wegen vertalen zich dus duidelijk in meer sparen en minder uitgeven. De angst van de gezinnen toont zich in de vertrouwensenquêtes die elke maand door de Nationale Bank worden gevoerd. Het vertrouwenspeil blijft zeer zwak, ondanks de lichte toename de voorbije maanden. Bovendien zakte het peil opnieuw in juli en dit ondanks enkele succesjes op Europees beleidsvlak.In deze donkere context wou ING weten wat er gebeurt met het vakantiebudget van de Belgen. De resultaten van de enquête bevestigen de vermoedens. 60% van de deelnemers zegt dat zijn vakantiebudget dit jaar lager is dan vorig jaar, terwijl 28% hetzelfde uitgeeft als vorig jaar. Hoewel een stijging van de consumptie in de tweede jaarhelft wordt verwacht, blijft zowel de Europese als de wereldwijde economische context fragiel genoeg om daar verandering in te brengen.