Bexpertise voelde 1.500 Belgen in vier generaties aan de tand over onder meer hun houding ten opzichte van auto's en openbaar vervoer. Het resultaat is duidelijk: zonder zijn eigen wagen is de doorsnee Belg verloren, alle inspanningen van de overheid ten spijt om het openbaar vervoer te promoten. Maar er is hoop, want 95 procent van de Belgen is van plan in 2013 minstens een keer de trein te nemen. Vorig jaar was dat 90 procent. Ook zullen meer Belgen minstens een keer per jaar de tram of bus nemen: 91 versus 88 procent. Opvallend is dat de trein aan populariteit verliest in de leeftijdscategorie 20 tot 35 jaar. 16 procent geeft aan minder vaak het spoor te gebruiken dan vorig jaar. Voor de bus gaat het zelfs om 29 procent. Ook bij de 50-plussers ligt het openbaar vervoer iets minder goed in de markt. Zowat driekwart van de Belgen zegt een voorstander te zijn van minder auto's in de stad. De gezinsgeneratie van 35- tot 50-jarigen is hier de grootste fan van. Liefst acht op de tien droomt van een autoluw stadscentrum. Vaak wordt daarbij verwezen naar de voorbeelden van Gent en Mechelen. Indien de Belgen kunnen kiezen tussen een 'halvering van de brandstofprijzen' en 'gratis openbaar vervoer', kiezen de meesten voor dat laatste. Voor de jongeren ziet zoiets wel zitten. (ANA)