'Geefbereidheid' is de term die de Koning Boudwijnstichting zelf gebruikt in de studie die werd voorgesteld op de driejaarlijkse Dag van de Filantropie. Met die geefnbereidheid gaat het de goede kant op, al is het herstel broos. ¿Een grote meerderheid van de Belgen kiest het liefst zelf het goede doel. En bijna 40% wil geven voor thema's in de sfeer van 'gezondheid en medisch onderzoek'. In tweede instantie kiest men voor het thema 'minderbedeelden'. De enquête voor de barometer werd afgenomen eind 2013 en toont aan dat de houding tegenover filantropie verbetert, maar dat de geefbereidheid nog fragiel oogt. ¿¿Een groter aantal mensen zegt in 2013 meer te hebben gegeven aan goede doelen in vergelijking met 2012, terwijl de groep die minder gaf, daalde. ¿¿Wat de toekomst betreft, komt er een aarzeling aan het licht. De ondervraagden denken niet dat ze dit jaar meer zullen geven, maar ook niet minder. De groep van diegenen die het niet weten, is dit keer veel groter. De perceptie van de ondervraagden over filantropie in het algemeen, is dan weer iets beter en lijkt overeen te komen met de stijging van het consumentenvertrouwen. Enkele opvallende conclusies uit de barometer:¿¿ De eerste motivering van een filantroop is de wereld te verbeteren. 7 ondervraagden op 10 geeft om bij te dragen tot een betere wereld. 6 Belgen op 10 verkiezen een doelgerichte filantropie¿¿. Bovenaan de keuzelijst van de Belg staat 'gezondheid en medisch onderzoek' (39%). Daarna volgt 'hulp aan minderbedeelden' (21%), 'humanitaire acties' (18%) en 'toegang tot kwaliteitsonderwijs voor iedereen' (11%). (Belga)

'Geefbereidheid' is de term die de Koning Boudwijnstichting zelf gebruikt in de studie die werd voorgesteld op de driejaarlijkse Dag van de Filantropie. Met die geefnbereidheid gaat het de goede kant op, al is het herstel broos. ¿Een grote meerderheid van de Belgen kiest het liefst zelf het goede doel. En bijna 40% wil geven voor thema's in de sfeer van 'gezondheid en medisch onderzoek'. In tweede instantie kiest men voor het thema 'minderbedeelden'. De enquête voor de barometer werd afgenomen eind 2013 en toont aan dat de houding tegenover filantropie verbetert, maar dat de geefbereidheid nog fragiel oogt. ¿¿Een groter aantal mensen zegt in 2013 meer te hebben gegeven aan goede doelen in vergelijking met 2012, terwijl de groep die minder gaf, daalde. ¿¿Wat de toekomst betreft, komt er een aarzeling aan het licht. De ondervraagden denken niet dat ze dit jaar meer zullen geven, maar ook niet minder. De groep van diegenen die het niet weten, is dit keer veel groter. De perceptie van de ondervraagden over filantropie in het algemeen, is dan weer iets beter en lijkt overeen te komen met de stijging van het consumentenvertrouwen. Enkele opvallende conclusies uit de barometer:¿¿ De eerste motivering van een filantroop is de wereld te verbeteren. 7 ondervraagden op 10 geeft om bij te dragen tot een betere wereld. 6 Belgen op 10 verkiezen een doelgerichte filantropie¿¿. Bovenaan de keuzelijst van de Belg staat 'gezondheid en medisch onderzoek' (39%). Daarna volgt 'hulp aan minderbedeelden' (21%), 'humanitaire acties' (18%) en 'toegang tot kwaliteitsonderwijs voor iedereen' (11%). (Belga)