De WTO gaat nu uit van een groei van de wereldhandel van 2,5%, hetgeen minder dan de helft(!) van het gemiddelde in de afgelopen twintig jaar is.

Een verminderde of afnemende vraag naar producten betekent automatisch dat er minder grondstoffen te vervoeren valt. In dit verband is niet alleen de plotseling forse prijsdaling in de olieprijs een aandachtstrekker, maar ook de forse koers-ontwikkeling vorige week in de Dow Jones Transportation Average.

Situatie vergelijkbaar met september 2007

Naast al het optimisme in de Dow Jones Industrial Average en de S&P 500 index omtrent het naderen van de hoogtepunten uit 2007 springt volgens Theodoor Gilissen Bankiers de relatieve zwakte van de Dow Jones Transportation Average in het oog.

De Amerikaanse transportindex verloor vorige week maar liefst -5,9% hetgeen een nieuw dieptepunt veroorzaakte in de relatieve sterkte ten opzichte van de Dow Jones Industrial Average (zie onder).

De uiteenlopende koersontwikkelingen wijzen volgens de klassieke Dow Theorie op verdeeldheid omtrent de toekomstverwachtingen van de Amerikaanse economie.

In technische zin is de relatieve verzwakking in de transportindex vergelijkbaar met de situatie in september 2007. Mede met het oog op de lange termijn cyclische krachten vraagt de lange termijn ontwikkeling van de olieprijs naar aanleiding van de plotselinge prijsdruk om bijzondere aandacht.

De WTO gaat nu uit van een groei van de wereldhandel van 2,5%, hetgeen minder dan de helft(!) van het gemiddelde in de afgelopen twintig jaar is. Een verminderde of afnemende vraag naar producten betekent automatisch dat er minder grondstoffen te vervoeren valt. In dit verband is niet alleen de plotseling forse prijsdaling in de olieprijs een aandachtstrekker, maar ook de forse koers-ontwikkeling vorige week in de Dow Jones Transportation Average. Situatie vergelijkbaar met september 2007Naast al het optimisme in de Dow Jones Industrial Average en de S&P 500 index omtrent het naderen van de hoogtepunten uit 2007 springt volgens Theodoor Gilissen Bankiers de relatieve zwakte van de Dow Jones Transportation Average in het oog. De Amerikaanse transportindex verloor vorige week maar liefst -5,9% hetgeen een nieuw dieptepunt veroorzaakte in de relatieve sterkte ten opzichte van de Dow Jones Industrial Average (zie onder). De uiteenlopende koersontwikkelingen wijzen volgens de klassieke Dow Theorie op verdeeldheid omtrent de toekomstverwachtingen van de Amerikaanse economie. In technische zin is de relatieve verzwakking in de transportindex vergelijkbaar met de situatie in september 2007. Mede met het oog op de lange termijn cyclische krachten vraagt de lange termijn ontwikkeling van de olieprijs naar aanleiding van de plotselinge prijsdruk om bijzondere aandacht.